03 2019

Støvete skolevei

I Sindh-provinsen i Pakistan er analfabetismen hos jenter på svimlende 87 prosent. 18 år gamle Patu er av de heldige der hun setter seg elegant opp på brorens motorsykkel.

Hun er på god vei til å nå drømmen sin og bli lege. Patu er snart ferdig med videregående og har gode nok karakterer til å komme inn på drømmestudiet. Ikke minst så har hun foreldrenes støtte i ryggen.

– Dette skal jeg klare. Foreldrene mine vil jobbe for å betale avgiftene til skolegangen. Selv broren min har sagt at han skal bidra, sier Patu stolt.

Ingen selvfølge

Patu er yngst i søskenflokken, og de fire andre søstrene ble gift som 13-åringer og fikk dermed ingen utdannelse. Nå er Patu 18 og kan gifte seg med lovens velsignelse, men det sitter langt inne.

– Om jeg skulle ha giftet meg, så måtte jeg ha fått svigerforeldrenes aksept for å fortsette å gå på skolen. Det tar jeg ikke sjansen på, sier Patu, som går ettermiddagsskole i tillegg til vanlig skole for å sikre seg gode nok karakterer for å komme inn på medisinstudiene.

Jordlapp til datteren

Det er Kirkens Nødhjelps partner Baanhn Beli som har bevisstgjort innbyggeren i hindulandsbyen Kot-Ghuam om å gi jentene like rettigheter som guttene. Nå går alle på skole, og ingen giftes bort før de er myndige. I tillegg har flere blitt overbevist om at også jentene bør få eie land.

– Jeg har en datter og en sønn og kjøpte for lenge siden to åkerlapper som sønnen min skulle arve. Nå har jeg ombestemt meg og vil gi en åkerlapp til datteren min og den andre til sønnen, sier Paru stolt.