03 2020

Forfulgt siden 1988

– De følger etter meg uansett hva jeg gjør. Hva tror de egentlig? At jeg selger våpen? sier Daw Yee Yee Swe oppgitt.

Et stort studentopprør i Yangon i 1988 førte titusenvis ut i gatene for å protestere mot militærdiktaturet. Hundrevis av studenter ble drept. Daw var 19 år da hun tok til gatene. Siden da har hun vært medlem i 88 New Generation, en organisasjon som var ulovlig frem til 2012. Nå kan hun ha åpne arrangementer, men myndighetene følger hvert skritt hun tar. – Jeg er ikke redd, jeg er irritert. Politiet kommer på møtene mine, og det er vanskelig å få tillatelse til å drive aktivitet, sier Daw. – Hvorfor tror du at du blir overvåket? – De mektige vil at folk skal være redde, men jeg sier at de ikke skal være det. Jeg bor i et område som er regnet som så farlig at politiet ikke tør å gå inn der etter mørkets frembrudd. Det skjer innbrudd hver eneste natt, og kampene mellom de etniske gruppene er blitt verre enn før. Kanskje fordi de vil destabilisere de demokratiske myndighetene og sette Aung San Suu Kyi i et dårlig lys, sier Daw.

DRIVER BARNEHJEM

Daw, som støttes av Kirkens Nødhjelp med ledertrening, driver et barnehjem i hjembyen sin. For tre år siden kom 2000 flyktninger inn til byen på grunn av harde kamper mellom opprørsgrupper. Flyktningene har enda ikke turt å flytte tilbake. De mistet alt de eide og har ikke råd til å ha barna boende hos seg, så 35 av barna bor på et barnehjem slik at de får gått på skole. – I begynnelsen betalte 88 New Generation for barnehjemmet, men nå har vi fått et parlamentsmedlem til å ta regningen, sier Dew, som drar rundt og forteller om menneskerettigheter. – Vi regner oss ikke som en politisk organisasjon. Målet er å lære opp ungdommer, som igjen kan lære opp sine venner og naboer. I vårt område skjer det så mange menneskerettighetsbrudd, og sikkerheten for folk er veldig lav, sier Dew.

Tekst: Aina Johnsen Rønning. Foto: Håvard Bjelland