Kirkens Nødhjelp-magasinet

Poet i 102

Aktuelt: Poet i 102

Poet i 102

102 år gamle Dagny Findreng begynte å skrive dikt da hun var 90. Nå har hun solgt et par hundre eksemplarer av diktsamlingen sin – og pengene går til Kirkens Nødhjelp.

Nå er det ikke så rart at Dagny lager det ene rørende diktet etter det andre. Det ligger i genene.

Onkelen, Ådne Lønnegraff, har til og med laget en salme i den gamle salmeboka. Dagnys tipptippoldefar var den kjente dikterpresten Jens Zetlitz, som også var oldefar til Alexander Kielland.

Det rare er kanskje at hun ikke startet å dikte før i en alder av 90.

– Broren min skriver dikt, og vi var på tur til 100-årsdagen til min søster da jeg leste opp et dikt jeg hadde skrevet til henne. Siden broren min syntes diktet var bra, fortsatte jeg, sier Dagny.

– Åtte i søskenflokken din på 12 ble over 80 år. Har dere noen hemmelighet?

– Nei, det er vel genene, det. Kanskje det er den friske luften her i øvre Telemark. Frisk luft fikk jeg mye av da jeg vokste opp på gården Naper i Vråliosen.

– Hvorfor laget du et dikthefte til inntekt for Kirkens Nødhjelp?

– Mitt største ønske for 100-årsdagen var å få samlet diktene mine i et hefte, og nevøen min gjorde det praktiske. Det har ikke vært noe vanskelig å selge det. 20 stykker ble til og med sendt til Nord-Norge og til en dame som hadde lest om diktene i Magasinet. Noen kjøpte nok heftet fordi de likte diktene og var i familie med meg, men de fleste kjøpte nok også da de hørte at hele inntekten skulle gå til Kirkens Nødhjelp, sier Dagny mens hun serverer hjemmelaget syltetøy.

DEN VESLE ASYLSØKJAREN

I går høyrde eg så trist eit ord Det er så lite nestekjærleik på jord. Eit lite barn med tårevåte kinn går ut til flyet og forsvinn

Ut av landet går hans ferd for reglane er mer verd. Det må du vel forstå sjølv om nokon må forgå.

Vi må ha vår ære og vår makt, men siste ord er ennå ikkje sagt. Til sist du får eit spørsmål du må svara på: «Kva gjorde du mot desse mine små?»