Kirkens Nødhjelp-magasinet

– Skikkelig urettferdig

Tema: Spekterfestivalen

– Skikkelig urettferdig

Konfirmantene ble tvunget til å spille kanonball med bare én arm, og guttene måtte løpe dobbelt så lang som jentene – i skjørt.

Kirkens Nødhjelp og Changemaker hadde et omfattende program for konfirmanter under Spekterfestivalen i sommer. Målet var å få ungdommene til å reflektere rundt verdens urettferdighet.

Viktig ungdomsleir

Konfirmasjonsleir er noe de fleste konfirmanter deltar på, men ikke alle får boltre seg med 1500 ungdommer fra KFUM/KFUK og andre ungdomsorganisasjoner. Leiren på Kalvøya syder av musikk, teater, lek og moro. Samt festivalkirke, politiske debatter og andre mer seriøse aktiviteter.

enate Jirgensone fra Sveio spiller urettferdig kanonball.   – Ikke så lett å spille med bare en arm, konkluderer hun.
enate Jirgensone fra Sveio spiller urettferdig kanonball. – Ikke så lett å spille med bare en arm, konkluderer hun.

– Skal man lykkes med ungdommen, nytter det ikke bare å se inn i egen organisasjon, men å samarbeide med andre som jobber med de samme verdiene som oss. Changemaker samarbeider KFUM/KFUK med på flere måter. Vi vet at menighetene også samarbeider med organisasjoner som Changemaker, og at de setter pris på at vi tar dem inn i vårt opplegg, sier daglig leder i KM-event Erik Faye Lindvig.

Ulikhetskampanje

Changemaker lanserte ulikhets-kampanjen sin på ungdomsleiren. Kampanjen vil vise frem urettferdigheten i verden med et særlig fokus på hvor urettferdig det er at mange store, internasjonale selskaper lar være å betale skatt i de landene hvor de opererer. Konfirmantene måtte gjennom flere poster, blant annet løpe rundt med store vannkanner. For å understreke at dette er jentearbeid de fleste steder, måtte gutta trå til litt ekstra.

Espen Fernando Aarvik var en av gutta som måtte slite ekstra under vannbæringen -  der gutta måtte løpe dobbelt så langt som jentene – og i skjørt.
Espen Fernando Aarvik var en av gutta som måtte slite ekstra under vannbæringen - der gutta måtte løpe dobbelt så langt som jentene – og i skjørt.

– Det var utrolig tungt å løpe med skjørt. Jeg ser hvor urettferdig det er at det er jentene som må bære vann, sier Espen Fernando Aarvik.

Kanonball er ikke det samme dersom det ene laget er hindret av handicap, og halvparten av konfirmantene ble delt inn i «land fra sør» og fikk stadig flere handicap å slite med. Det gikk naturligvis dårlig for de som måtte hinke eller spille med en hånd på ryggen.

– Det føltes veldig urettferdig, men det er jo slik verden er. Jeg er glad for å vokse opp i Norge, sier Renate Jirgensone fra Sveio.

Den vanskeligste posten var nok likevel bærekraftstafetten, der ungdommene måtte plukke ut de 17 bærekraftsmålene. Tre av målene var falske, og valgte man dem, måtte man ta en ekstra løpetur. Sigbjørn Miteide Lønning løp flere etapper, og laget hans endte opp med 17 riktige bærekraftsmål.

– Jeg hadde ikke pugget dem i forkant, men jeg lette etter de som jeg syntes hørtes fornuftige ut, det jeg mente verden har bruk for. Jeg bommet på bærekraftig landbruk, siden jeg tenkte det var et naturlig bærekraftsmål, sier Lønning.

Enkle virkemidler

Sogneprest i Haugesund Sigve Hasseløy Clementsen vil gjerne arrangere urettferdige hinderløyper også på Vestlandet.

350 konfirmanter fra blant annet Nord-Ådal, Sveio, Haugesund, Brumunddal, Haugaland og Tannum gjennomførte opplegget, og strålende sol bidro til at konfirmantene koste seg og tok alle utfordringene på strak arm.

– Denne hinderløypa var en pilot, og det er første gang vi gjennomfører den. Det er også første gang vi er på Spekterfestivalen. Etter sommeren skal Changemaker og Kirkens Nødhjelp ferdigstille dette opplegget som skal være en ressurs for menigheter og konfirmantleirer, sier Elisabeth Meyer Eriksen i Kirkens Nødhjelp.

– Dette var effektive øvelser med enkle hjelpemidler som vi fint kan bruke i vårt eget arbeid med konfirmantene. Vi har med oss 55 konfirmanter fra tre menigheter. Noen menigheter sender konfirmantene sine andre steder, så dette kan vi fint gjøre om igjen hjemme i Haugesund, sier sogneprest Sigve Hasseløy Clementsen, som fulgte interessert med fra sidelinja.