Kirkens Nødhjelp-magasinet

Changemaker bursdagsfeiret

Aktuelt: Changemaker 25 år

Changemaker bursdagsfeiret

Changemaker er blitt 25 år og en selvstendig organisasjon, noe de selvsagt feiret i tre dager til ende.

Det var kakefest foran Stortinget med ballonger og aksjon for en mer rettferdig skattepolitikk. Mange av Changemakers venner tok turen, blant annet Hilde Frafjord Johnson, som hadde mye med Changemaker å gjøre da hun var utviklingsminister. Hun berømmet ungdomsorganisasjonen særlig for innsatsen for å få slettet u-landsgjelda og for å presse politikerne til å gjennomføre FNs tusenårsmål.

– Uten at dere presset oss politikerne, så ville vi kanskje ikke oppnå det vi gjorde. Nå er det kampen for de nye bærekraftsmålene som gjelder. Dere har sett at dere har fått det til før, og at det er mulig å få det til igjen. Kampen nå står om å få til en forpliktende stortingsmelding om hvordan Norge skal nå bærekraftsmålene, sa Frafjord Johnson.

Internasjonalt engasjement

Feiringen ble slått sammen med årets sommerleir – SommerSNU, som i år ble holdt på Rønningen Folkehøgskole i Oslo. Under festmiddagen var det så mange som ville være med på å feire bursdagsbarnet at leiren hadde doblet seg. Blant de rundt 100 deltakerne og gjestene befant det seg representanter fra Changemaker-spinoff i resten av verden, det vil si Danmark, Finland, Kambodsja og Kenya. Flere av talerne kom inn på hvor stor inspirasjon norske Changemaker har vært for andre lands aktivister, som har lært at man ikke trenger å være titusener av personer for å presse politikere til endringer.

– I Sør-Afrika var jeg på partnerbesøk og møtte en kvinne som hadde blitt kjent med Changemaker da hun besøkte hovedkontoret i Oslo. Da jeg var der, hadde hun arrangert en stor aksjon der ungdommer tok med seg madrasser, puter og dyner og laget soverom utenfor rådhuset i byen for at politikerne skulle ta seg en lengre hvil, slik at ungdommen skulle kunne ta noen politiske avgjørelser som bare måtte tas, sa generalsekretær Anne-Marie Helland i sin tale til landsmøtet.

– Changemaker har fått til mye mer enn hva vi hadde drømt om da dette ble startet som et informasjonsprosjekt i Kirkens Nødhjelp i 1993. En viktig grunn til det er at det har vært en rekruttering til ledervervene som ingen andre organisasjoner kan ha vært i nærheten av, skrøt biskop Atle Sommerfeldt.

Telefon fra FN

Grand Old Man Petter Skauen var også på SommerSNU – for 25. år på rad. Erling Borgen kunne for en gangs skyld ikke komme – han kjempet mot atomvåpen hos FN i New York, men ble innlemmet i festmiddagen på telefon via Petter Skauens mikrofon.

– Den neste kampanjen til Changemaker må være å få norske politikere til å skrive under på forbudet mot atomvåpen. Jeg er i FN sammen med 130 land som nå skriver under på kravet om å forby atomvåpen, og det er en skam at Norge sier vi ikke kan skrive under så lenge vi er med i NATO, sa Borgen på telefon.

– Husk at de sakene dere tar opp i Norge, er farlig å ta opp i mange land. Vi prøvde å etablere Changemaker i Guatemala, men måtte gi opp. Det var rett og slett for farlig, sa Petter Skauen da han fikk mikrofonen tilbake.