Kirkens Nødhjelp-magasinet

Endringsagentene

Tema: Religionsdialog

Endringsagentene

Endringer kommer ofte nedenfra – og starter gjerne med ungdommer. Men først må de tørre å snakke med hverandre.

Religionsdialog er ikke enkelt i et samfunn der man holder seg til sine egne. På en skole i Raiwind møter vi en ungdomsgruppe som Kirkens Nødhjelp støtter. Der treffer vi ti ungdommer med helt ulike bakgrunner.

– Jeg hadde aldri snakket med noen som ikke var muslim, men var nysgjerrig og snakket med imamen og læreren min om hvordan kristne tenker og hva de gjør. Andre Madrass-elever mener man ikke kan spise sammen med ikke-muslimer. De søker i liten grad ny kunnskap og tror bare på det de gamle i familien har sagt. Nå har jeg deltatt i denne gruppa og tatt med meg 14–15 av vennene mine, sier Amir Hussain Gurresi, som går på en Madrass-skole.

– Vennene mine liker ikke at jeg er med i gruppa og sier at det er imot vår moral og etikk, men de vet lite om andres kultur og religion og tar feil, sier Shoaib Raza.

– Jeg har lært at vi deler de samme problemene, som kvinnens stilling i samfunnet. Jeg har fått mange negative reaksjoner på at jeg deltar her, særlig på sosiale medier. Folk mener det er ugudelig og at min tro ødelegges av at vi snakker sammen og feirer høytider sammen. Folk tror vi misjonerer for en religion, men vi misjonerer for kjærlighet, sier Poonam Ajmal.

– Jeg kommer fra et konservativt område der man ikke mingler med andre, og hadde aldri vært i en kirke eller en moske før. Nå ser jeg at misforståelser lett unngås ved at man vet mer om hverandre, sier Manjeet Singh, som er sikh.

– Jeg er fra et område ved Karachi der det er mange hinduer, mens det nesten ikke er noen her i Lahore. Derfor ville foreldrene mine at jeg ikke skulle dra hit, men via denne ungdomsgruppa har jeg fått meg venner fra andre religioner. De tar vare på meg, og det er jeg veldig glad for. Vi tror på stereotypene helt til vi møter dem og blir venner, sier Dasvall Kumar.

– Som barn var jeg veldig redd for andre kulturer, men nå når jeg har møtt mange fra ulike religioner, ser jeg at de jo er folk som oss. Samfunnet hadde lært meg å se ned på andre, men fred handler om at mennesker fra ulike religioner sitter sammen i harmoni, sier Maria Sharif.

– Jeg er veldig sjenert og har aldri danset før jeg danset i et kristent bryllup. Etter det har jeg aldri stoppet. Og du kan si at jeg er blitt avhengig av fredsbygging, ler Amal.