Kirkens Nødhjelp-magasinet

Geogo utfordrer geita

Aktuelt: Geogo

Geogo utfordrer geita

Mannen bak Kirkens Nødhjelps splitter nye kortspill Geogo har store ambisjoner foran lanseringen nå i høst. - Det er på høy tid at geita, vår ubestridte bestselger i nettbutikken, får en real utfordrer, sier Stefan Storm.

Noen spiller fele, sparker en lærkule eller samler på frimerker. Stefan Storm, innsamler i Kirkens Nødhjelp siden 2011, har noe såpass uvanlig som spillutvikling som en kjær hobby. Til nå har det stort sett vært familie og venner som har kunnet glede seg over Stefans kreativitet rundt stuebordet, deriblant hans nieser, som har latt seg henrykke av ordspillet Vrøvl. Siden nyåret har han imidlertid gått svanger med ideen om et kortspill der man får brynt seg på geografikunnskaper, men aller mest har det gøy og spennende. Etter hvert satt han med spiren til spillet der det handler om å samle flest mulig stikk i form av land, hovedsteder, kart og flagg.

Geogo er en morsom og spennende måte å lære mer om verdens folkerikeste land. Foto: Kristin Morseth/Kirkens Nødhjelp

Spill i bryllup

– Problemet var at det i starten ikke var morsomt nok å spille, sier Stefan og forteller at han ved et lykketreff møtte Harald Viken, en annen kar med spilldilla, i et bryllup.

– Han lærte meg å utvikle mekanikken i spillet og tok deretter med seg en prototype på skolen der han jobber. Elevene tok begeistret imot nyvinningen, og et lite halvår senere er altså Geogo høstens store nyhet i Kirkens Nødhjelps nettbutikk (gaversomforandrerverden.no). Reklamen forteller om spill og spenning for alle mellom 12 og 110 år.

Geogo utfordrer så vel geografikunnskaper som evnen til å holde oversikt og tenke strategisk. Spillets «pappa» innrømmer lattermildt at han ikke er noen kløpper på sitt eget spill.

- Jeg er en nokså distre fyr som ikke er noen strateg og videre sliter med å holde oversikt. Jeg pleier å tape, flirer Stefan. Mer seriøs og fornøyd er han med at lanseringen av spillet samtidig gir anledningen til å snakke om sider av Kirkens Nødhjelps arbeid som vanligvis får litt lite oppmerksomhet.

Satser på årets slager

– I likhet med Geogo handler vårt arbeid i stor grad om kunnskap, oversikt og strategi. Med rette stilles det store krav til bistanden, og det viktige arbeidet vi gjør må planlegges, overvåkes, evalueres og rapporteres. Det som ofte havner i sekkeposten «administrasjon» er i høy grad også kapasitetsbygging av våre partnere over hele verden, sier Stefan og lener seg ivrig over spillbordet ved spørsmålet om egne forventninger for Geogo.

– Det er på høy tid at geita, vår ubestridte bestselger i nettbutikken siden 2006, får en real utfordrer. Det kommer jo i salg i rett før høstferien, og jeg håper da at dette blir spillet som alle spiller nå i høst!

Spillmaker Stefan samler sammen kortene på bordet, gremmes over nok et tap, men smiler bredt da han røper at han allerede sysler med fortsettelsen.

– Vi planlegger å utgi flere utgaver med enda flere land, altså en utgave med de neste 18 landene og så videre. Forhåpentligvis er dette bare starten på moroa.