Kirkens Nødhjelp-magasinet

Nedslakting ble vennskap

Tema: Religionsdialog

Nedslakting ble vennskap

I 1989 ble fire prester slaktet ned i hindutempelet i Umerkot. Det ga grobunn for samarbeid og forståelse.

Fremdeles vet ingen hvem som tok seg inn i tempelet en natt og drepte prestene i Shiv Temple, men hendelsen brakte hinduene og muslimene i området sammen. Sufi-muslimen Jalal-ut-Din Kohri sier det ikke var noe vanskelig valg å stå sammen med hinduene i den vanskelige tiden.

– Vi konkluderte med at det er i islamsk ånd å samarbeide med andre religioner. Vi gikk til koranen for å søke råd, og det var svaret vi fant, sier Kohri

– Om man er inni en boks, så er det vanskelig å leve sammen. Vi er bare litt forskjellige og må kunne klare å samarbeide, sier hinduleder Og Swami Giyanpuri.

Det var Kirkens Nødhjelps partner Sami Foundation som fikk partnerne til å samarbeide. Nå støtter de hverandre dersom det oppstår problemer.