Kirkens Nødhjelp-magasinet

Solceller sparer driftsutgifter

Aktuelt: Haydom

Solceller sparer driftsutgifter

Mer enn 50 solcellepaneler er installert på Haydom sykehus. Strømutgiftene vil derfor bli 40.000 lavere de neste 25 årene

Kristen Fløgstad kom hjem fra Haydom dagen før stevnet etter å ha sett til at solcellepanelene er blitt forsvarlig satt opp. Fløgstad, som fremdeles innehar norgesrekorden i tresteg, har de siste 20 årene brukt energien sin på å samle inn penger til Haydom.

– Ikke alene, selvsagt. Vi har mange med oss på laget. Som Lions her, videregående skoler og Ingeniører uten grenser, sier Fløgstad.

– Hvorfor satse på solceller og ikke medisinsk utstyr?

– Økonomien på Haydom er nå veldig anstrengt, og de har en krevende jobb. Nå har vi innstallert solcellepaneler etter norsk standard som vil gi gratis strøm i mange, mange år, sier Fløgstad, som tidligere har jobbet som landrepresentant for Kirkens Nødhjelp i Sør-Sudan.