Kirkens Nødhjelp magasinet

Fulgte drømmene

Aktuelt: Fasteaksjonen

Fulgte drømmene

– Hva er drømmene dine? spurte Kirkens Nødhjelp under fasteaksjonen i 2008. De fikk svar både av norske og afrikanske ungdommer. For de norske ungdommene var det enklere å få sine drømmer oppfylt.

Nikolaj Nordbak Gloppen var med Kirkens Nødhjelp på tur til Etiopia da han var konfirmant i 2007. Da var det vanlig å motivere norske konfirmanter til å gå med bøsse ved å vise dem historier fra andre konfirmanter som besøkte ulike bistandsprosjekter. Dette året ville man sette et ekstra fokus på ungdommers drømmer. Nikolaj var ikke i tvil da han ble spurt. – Jeg vil bli lydtekniker og jobbe med musikk, svarte han kontant.

Denne sommeren treffer vi ham på en øy i havgapet utenfor Finnmarkskysten, der han er festivalsjef for «Sørøyrocken» for tredje gang på rad. Mens det gjøres klart for kveldens konsert med Big Bang, prøver vi å finne oss et rolig hjørne på festivalområdet. Nikolaj har tatt seg en halvtimes fri for å oppsummere årene etter Etiopia.

– Vi ble nok valgt ut fordi vi allerede da var engasjert i lokalsamfunnet og hadde klare drømmer for livene våre. Jeg laget eventer i Vadsø allerede som 14-åring, sier Nikolaj.

– Hvordan var det for fire konfirmanter å komme til Etiopia og besøke ungdom som hadde hiv eller var foreldreløse?

– Mest inntrykk gjorde det at de hadde de samme interessene som meg. Jeg var ivrig BMX-er, og på en fotballbane traff jeg gutter som syklet. Da hadde vi noe felles, tross avstanden, sier Nikolaj.

– Hva var deres drømmer?

– De hadde like mange drømmer som oss. Og de ville gjerne gi noe tilbake til samfunnet, slik at det som hadde skjedd med dem, ikke skulle skje med andre. Men de skjønte nok at det var vanskelig å oppnå drømmene sine. I voksen alder har jeg sett det samme uttrykket i øynene hos folk som har mistet håpet om at livet skal bli slik de ville. Et matt drag, sier Nikolaj.

Nye dømmer

Året etter turen var de fire norske ungdommene med på inspirasjons-samlinger og andre aktiviteter i opptakten til fasteaksjonen. I omtrent alle årene siden har Nikolaj gått med bøsse hver faste. Han dro til Oslo og ble lydtekniker slik han ville, noe han fremdeles jobber som når han har tid. Til høsten blir det nye utfordringer, et vikariat i fylkeskommunen i Vadsø.

– Nå må jeg finne meg nye drømmer. Jeg tenker å prøve ut andre deler av kulturbransjen. Det er jo kultur jeg har drevet med hele livet. Og så har jeg alltid hatt lyst til å dra tilbake til landsbyen ved grensa til Eritrea. Vi var der i to hele dager og møtte mange fine folk. Den drømmen kan jeg kanskje oppfylle nå som jeg har gitt meg selv mer fritid, ler Nikolaj.