04 2018

Ledsager angrepet

Aktuelt: Israel/Palestina

Ledsager angrepet

Ledsageren Valentina Soto (32) ble brutalt overfalt av den beryktede settleren Anat Cohen i Hebron. Israelske soldater bivånet det hele uten å løfte en finger. - En skremmende opplevelse, men det viser bare med all tydelighet nødvendigheten av at vi er der.

- Vi var fire ledsagere som gikk våre daglige runder, da hun plutselig kom bak meg og sparket meg hardt i låret. Hun brølte «nazier!» og at «dere jobbet som fangevoktere i Auscwitz!». Hun fortsatte å sparke å slå. Flere israelske soldater kom til, men de ble bare stående å se på. Ingen gjorde noe for å stoppe det voldelige angrepet på meg og oss.

Valentina Soto fra Bærum utenfor Oslo rister på hodet mens hun forteller om episoden som inntraff den aller første dagen hun var på plass som frivillig ledsager i Hebron. Som representant for EAPPI, det økumeniske ledsagerprogrammet i Palestina og Israel som ble startet av Kirkenes Verdensråd etter oppfordring fra kirkeledere i Jerusalem. På Vestbredden og i Øst-Jerusalem er de øyenvitner som formidler hvordan livet under israelsk okkupasjon er. Angrepet på Valentina og hennes kolleger er desverre langt fra noe engangstilfelle. På YouTube ligger det en rekke videoer som dokumenterer Cohens grove vold mot ledsagere og representanter fra ulike organisasjoner. Også sparkene og slagene mot Valentina.

Skremmende start

- Jeg ble kjemperedd og følte på maktesløsheten, men også sinne og frustrasjon over at soldatene bare ble stående å se på at vi ble angrepet. Det var en skremmende start på oppholdet mitt, sier Valentina. Som etter å ha summet seg over sjokket, likevel var raskt på plass igjen i gatebildet i Hebron. Vi møter henne akkurat her, og blir med henne og en svensk kollega på en av deres mange runder i byen i byen som ble okkupert av Israel under seksdagerkrigen i 1967. Blant 200.000 palestinere bor 850 israelske settlere, som passes på av nesten like mange israelske soldater. Daglig blir palestinere utsatt for steinkasting, søppel og ekskrementer kastes på husene, barn blir angrepet på skoleveien. Her er det at frivillige som Valentina ledsager palestinere og israelere som med fredelige midler arbeider mot den israelske okkupasjonen.

Fattigdom og fortvilelse

- Alle palestinerne vi møter viser sin støtte og takknemmelighet for at vi er her. De smiler og vinker og byr oss inn på kaffe. Det blir mange og sterke historier fra sterkt undertrykte mennesker som lever under helt uverdige forhold. Også barna da, sier Valentina akkurat i det en liten gutt kommer til syne i et vindu i en gammel og forslitt murbygning. Han smiler og vinker til det kjente ansiktet, og får hjertelige smil og vink tilbake. Kontrasten er stor til settlere som kommer forbi med heiarop og vennlige klapp på skuldrene til soldatene. Ofte får de også gaver.

- Det er noe med den systematiske undertrykkelsen, den daglige trakkaseringen av palestinerne som bor her. Jeg blir deprimert i blant, men samtidig oppleves det så meningsfullt det vi gjør her. Som da barna vi følger til og fra skolen, som lyser opp da de ser oss, roper navnene våre og kommer løpende mot oss. Det er noe så vakkert, uskyldig og fint med barn. Selv i en verden og en oppvekst så preget av stor nød, fattigdom og fortvilelse.

Ledsagerprogrammet

Etter at den andre intifadaen brøt ut i 2000, ba kirkene i Jerusalem Kirkenes Verdensråd om en internasjonal tilstedeværelse i støtte og solidaritet med den lokale befolkningen. Resultatet ble opprettelsen av The Ecumenical Accompaniment Programme to Palestine and Israel, EAPPI, i 2002. Ledsagerprogrammet er det norske bidraget til EAPPI. Fra starten av har kirker og kirkebaserte organisasjoner fra store deler av verden sendt frivillige ledsagere som svar på denne bønnen. Kirkens Nødhjelp koordinerer det norske bidraget på vegne av de norske senderorganisasjonene, som også inkluderer Norges Kristne Råd, Mellomkirkelig Råd, og KFUK-KFUM Global.

I hjertet

En helt ny israelsk lov kriminaliserer fotografering og filming av soldater. Det rokker ved store deler av oppdraget til ledsagerne, som nettopp skal dokumentere det de ser og opplever. Mens palestinere riskikerer strenge fengelsstraffer, er det ennå uvisst hvordan loven vil bli praktisert overfor internasjonale.

- Det er helt krise. Noe av de viktigste vi gjør er jo å ta bilder og filme overgrep. Slik som vi filmet da Cohen angrep oss. Det er i det hele tatt veldig skummelt det som nå skjer, sier Valentina. Som godt ut i de tre månedene oppdraget varer, allerede gruer seg til returen.

- Det føles leit og så urettferdig at vi bare kan reise hjem til våre trygge land, mens palestinerne ikke har muligheten til å komme seg noe annet sted, og ut av elendigheten her. I hjertet mitt vil de alle uansett være med meg.