7 kjappe om geita

Hvorfor er geiter særlig bra for kvinner?
Store dyr er som regel mannens ansvar. Kvinner tar seg av mindre dyr som geit og høns. Når de kvinnelige eierne får en inntekt, får de også en stemme, både økonomisk og når det skal tas beslutninger.

Vil ikke de fattige heller ha penger?
Penger kan fort brukes opp, det har ikke noe varig verdi. Hvis man lykkes med geit, har eieren geiter hele livet. De sikrer gjødsel, mat, melk og fungerer som penger i banken fordi geita og deres killinger kan selges.

Geiter spiser hele plantenes rot opp.
Dette stemmer ikke helt. Geiter liker best å spise av trær og busker i skulderhøyde og oppover. I motsetning til f.eks, griser roter ikke geiter opp jorda for å spise røtter og mark

Hvorfor er geit god utviklingshjelp?
Eierne bor ofte i områder hvor det er vanskelig å dyrke jorden fordi den er for stenete, for bratt eller for vanskelig å komme til. Geita springer uhemmet rundt og finner mat i tornete busker hvor kuer ikke kan finne mat.

Geita er skadedyr som skaper ørken.
Det skjer kun hvis de får løpe fritt. Geiteeierne får opplæring av Kirkens Nødhjelp, så de kan holde styr på at de kun spiser det de kan. Mennesker som feller trær for å brenne trekull, har mye større ansvar for ørkenspredning.

Dør ikke geiter under tørke?
Jo, hvis tørken er ekstrem. Men geiter kan fortsatt finne mat når kuer og sauer er tomme for mat. Geiter kan spise blad og frukt fra tornete busker og planter som andre dyr, og mennesker, ikke kan utnytte.

Geiter bæsjer og skaper klimaforandring.
Ja, dette stemmer. Men geiter bæsjer mye mindre enn kuer fordi de er mindre dyr.

8 ting du (kanskje) ikke visste om geita

1. Geiter breker på dialekt. En geitekjenner kan tydelig høre om geita er fra Norge eller fra Malawi.
  2. Det er en myte at geiter spiser hermetikkbokser. Men de er nysgjerrige dyr som undersøker ting ved å tygge på dem.
  3. Geitas avlange pupiller gir nesten 360 graders horisontal synsvinkel. Nesten. Til gjengjeld kan geita hverken se opp eller ned uten å bevege hodet.
  4. Geita har ikke tenner oppe i munnen. I stedet har den en hard tannplate. Den svært bevegelige overleppa lar geita få med seg de fine bladene på alle slags kvister og grener – selv de med lange, spisse torner.
  5. Geitemelk er den melka det drikkes mest av i verden. Melka er mild for magen, også for mennesker som ikke tåler kumelk.
  6. Geita spiser helst ikke gress. Den vil helst ha kvister og skudd fra busker og gjerne bark fra trær.
  7. Geita er en utrolig balansekunstner. Den ferdes gjerne i bratte fjell, og noen kan til og med klatre i trær.
  8. Den eksklusive kashmirulla stammer fra kashmirgeita, som lever i fjellene i Mongolia. Det trengs ull fra to geiter for å lage en genser, men til gjengjeld er ulla finere, sterkere, lettere, mykere og omtrent tre ganger mer isolerende enn saueull.