Kirkens Nødhjelp magasinet

04 2020

På flukt fra vannet

Flommen i Sudan har skylt vekk hele landsbyer, mens regnet har lagt flere landsbyer under vann i Pakistan. Striregn og flom har sendt flere hundre tusen på flukt denne høsten.

Nilen har ikke hatt så høy vannstand på mange år, veier og elver har blitt til inn-sjøer, og springflo har tatt med seg hele landsbyer. Folk i Sudan i øst til Senegal i vest står i to kriser. Flom og covid-19. Ikke siden 1912 har situasjonen vært verre. Unntakstilstand og kaos oppsummerer høsten. I Sudan snakker man om hundreårsflommen.

I Pakistan har folk prøvd å ta med eiendeler på flåter for å redde det lille de har fra vannmassene. I slutten av august rapporterte internasjonale medier om at den pakistanske byen Karachi opplevde sin verste flom siden registreringen startet i 1931, med over 40 døde og voldsomme ødeleggelser.

red motorsykkel_flom_Sindh.jpg

– Med koronasituasjonen i landet kommer dette på toppen av en allerede kritisk situasjon, sier Christian Visnes, leder for humanitær seksjon i Kirkens Nødhjelp.

Rask hjelp

Bilder fra flommen i både Sudan og Pakistan viser ødelagte veier, hus som står under vann, mennesker som bærer på eiendeler og store rasområder.

Utover dødsfall og underernæring er flom noe som får en epidemi til å vokse. Når land stenges ned, er det også færre som får vaksiner.

Sårbare mennesker, som kvinner, barn og eldre, er utsatt i slike katastrofer. Det er vanskelig for folk å ivareta hygienen når de ikke har noe sted å bo.

Kirkens Nødhjelp, som samarbeider tett med partnere i både Sudan og Pakistan, var raskt på plass med hjelp.

Det første vi begynte med var å finne steder å bo for de hjemløse i tillegg til å dele ut utstyr som kunne dekke de umiddelbare behovene. Blant annet har vi delt ut varme tepper, presenninger, tepper og hygienepakker. I tillegg har de fått myggnett.

Rent vann er livsviktig i kriser, derfor har vi sørget for tilgang til rent vann. Det er også store behov for toaletter og vaskemuligheter. Spesielt nå som de også kjemper mot covid-19. Det er også viktig å få til gode løsninger for søppel, slik at den ikke tiltrekker seg skadedyr som sprer sykdom.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Kirkens Nødhjelp.