Kirkens Nødhjelp Magasinet

04 2022

Vebjørn Sand har tegnet årets geit for Kirkens Nødhjelp

Vebjørn Sand

– Verden går nok på flere felt inn i en røffere tid

Vebjørn Sand har viet mye av kunstnerlivet sitt til andre verdenskrig som tema. Til tross for en ny krig i Europa nekter han å gi opp troen på menneskene.

TEKST: Anette Torjusen FOTO: Kristin Morseth

Sola tar tak i Roseslottet og de fem konstruksjonene i gull, som symboliserer krigsårenes kamp for frihet og demokrati.

– Andre verdenskrig kaster skygger inn i vår tid, og verdiene vi kjempet for, er viktigere enn noensinne. Det er Roseslottet en påminnelse om, sier Sand, som er kunstnerisk ansvarlig for prosjektet sammen med sin bror Eimund. – Det er nettopp menneskeverdet vi alle har iboende, som er gullbeholdningen vår, legger han til.

– Det er en lys himmel over verdiene som skal leve videre. Hva har ikke vi mennesker klart. Se hva vi har klart, det gir håp. Det er våre mentale krefter vi må mobilisere nå som Europa igjen er i krig, sier han.

MÅ IKKE SOVE

På Oslos tak ligger Roseslottet, et kunstprosjekt som er skapt i takknemlighet til demokratiet, rettsstaten og humanismen. Roseslottet forteller om okkupasjonen av Norge og om de verdiene som vi mistet og fikk tilbake.

Sand legger ikke skjul på at vi igjen står overfor store prøvelser.

– Verden går nok på flere felt inn i en røffere tid. Menneskerettighetene er under press. Vi har enorme klimautfordringer. Det er igjen krig i Europa. Men jeg er optimistisk. Jeg tror på enkeltindividet. All kunsten i Roseslottet er bevis på hva som bor i oss mennesker.

Vi må bare ikke sove i demokratiet, mener han.

– Hvis mennesket må, så står det opp. Det er derfor vi finnes på jorda. Vi har overlevd ekstreme utfordringer før.

Han mener det ikke er grenser for hva vi kan få til.

– Vi mennesker er en gåte, og det er ubegrenset hva vi er designet for å mestre. Både fysisk og psykisk.

DSCF5991.jpg

ÅRETS KUNSTNERGEIT

Han kan ikke få fullrost hvordan unge har tatt grep i klimakampen.

– Det er så oppmuntrende og gir en smittende energi å se hvordan unge har tatt grep. De har tatt tak i de lange linjene og viser at de på den måten tar humanismen videre.

Derfor var det ikke vanskelig å spørre Vebjørn Sand om han kunne male årets kunstnergeit. Geita er en av våre mest populære symbolgaver, og om du gir den i julegave, er du med på å gi en hel familie både mat og melk. 2022 er det tredje året på rad Kirkens Nødhjelp lanserer en kunstnergeit som pryder symbolkortet man får når man kjøper geita.

– Jeg ville male en geit som har mye liv i seg, sier han og holder opp det ferske maleriet.

Malingen har knapt tørket før han overbringer det.

– Når man jobber med et vesen, er det viktig at det kommuniserer. Derfor ønsket jeg en åpen munn og at den ser på deg. Jeg ønsket å ha den i perspektiv. Jeg har brukt akryl, men måtte jo også ha med sand, sier han lattermildt.

For hans egen del er det spesielt én ting han forbinder med geiter, og det er melka. – Det er verdens beste melk, det vil jeg påstå. Den smaker himmelsk. Jeg er så heldig å få geitemelk av en jeg kjenner. Han bruker å sette en flaske med geitemelk på frontruta på bilen min, smiler han og legger til:

– At min geit kan være et bidrag til et slikt enestående arbeid, synes jeg er veldig fint, spesielt ved å styrke kvinner og barn, avslutter han.

DSCF6083.jpg

Vår nettbutikk

Årets kunstgeit er malt av Vebjørn Sand. Hvis du er i tvil om hvilken gave du skal velge: Vår symbolske geit går aldri av moten!