Kirkens Nødhjelp Magasinet

04 2022

Kvinner jobber i landbruksbransjen

Malawi

Alle trodde hun var sprø – nå er hun prisvinnende gründer

Ngabaghila Chatata har alltid gått sine egne veier. Da hun bestemte seg for å starte en farm midt i ingenmannsland, var det ingen som trodde på henne. Nå regnes hun som en av Malawis fremste forretningskvinner og trendsettere innen jordbruk.

TEKST: Anette Torjusen FOTO: Håvard Hovdhaugen

– Grytidlige morgener her er det beste jeg vet, sier Ngabaghila Chatata med verdens største smil.

Og «her», det er midt i åkeren av endeløse ranker med fargerike blomster. Roser, aloe vera, solhatt. Utallige slag med stadig tilvekst av nye blomster og planter.

– Jeg elsker blomster, og jeg prøver hele tiden ut nye blomsterslag og frø. Jeg ser like mye på dette som en planteskole som en plantasje, forklarer hun.

Akkurat her vi står nå, var det ingenting for tolv år siden. Bare øde landskap. Langt unna alt. Da Ngabaghila så stedet for første gang, falt hun pladask. Her skal jeg bo og starte en farm, tenkte hun umiddelbart.

– Alle trodde jeg var sprø da jeg sa at jeg skulle starte en farm her. At jeg skulle ta med meg mann og barn og bosette meg her. Men da jeg kom hit, så jeg alt for meg. Hvordan dette kunne bli. Alt jeg hadde drømt om, kunne skapes her, forklarer hun.

STOR ENDRINGSVILJE

Hvis vi spoler litt tilbake, var Ngabaghila et nysgjerrig og glupt lite barn. Hun var tidlig interessert i alt som hadde med forretningsdrift å gjøre. Mye av æren gir hun moren, som drev butikk hjemme.

– Moren min var sydame og tjente penger og bidro til at vi barna kunne gå på skole. Det ga meg tidlig innblikk i hvordan man kunne tjene sine egne penger og drive lønnsomt, sier hun.

Ved siden av studiene var hun alltid interessert i gårdsdrift og videreforedling. Med utdannelse og noen år på baken i arbeidslivet, blant annet innen bistand, surret tanken mer og mer om å starte for seg selv.

 – Jeg begynte å se det for meg, hvordan jeg skulle drive. Jeg hadde laget en forretningsplan og faktisk skissert hvordan farmen skulle se ut. Lenge før jeg visste hvor den skulle ligge, sier hun lattermildt.

Å være gründer og entreprenør i Malawi er ikke den enkleste veien å gå, så hun begynte å søke om støtte. Men det var vanskelig å få støttespillere til noe som var en god forretningside, men ikke ordentlig i gang. Ikke var det mulig å få lån heller.

Ngabaghila sikret seg allikevel gården og startet først opp med et fjøs med 200 griser sammen med ektemannen.

Er det noe som skinner igjennom hos den energiske dama, er det bein i nesa og pågangsmot. Det er noe hun har tatt med seg hjemmefra, mener hun.

– Du får mye igjen for å ha et tankesett som gjør at du raskt kan omstille deg når ikke alt går etter planen. Være endringsvillig. Det har hjulpet meg mye. For som entreprenør må du være villig til å snu deg rundt.

FÅR ENERGI AV UNGE BØNDER

Siden det første spadetaket i 2010 har gården, som har navnet Thanthwe Farm, vokst. Familien på seks har fått et flott hjem midt i en nydelig hage.

Det utvides stadig. Det er kyllinger, grønnsaker, blomster, planter og stadige planer om utvidelser. Både på dyre- og plantefronten.

Som daglig leder, med barn i alderen 8–17, stopper det allikevel ikke der. Det som har vakt ekstra stor oppsikt i Malawi, er hvordan hun har skapt en læringsarena for bønder over hele landet. Hit kommer folk for å lære, forske og utvikle nye produkter.

MicrosoftTeams-image (9).jpg

Etter en runde på gården tar vi plass på en av de fine granittbenkene i hagen hennes. Der varter ektemannen opp med hibiskus-saft, frukt fra hagen og syltetøy i tillegg til å vise frem det siste innen te. Te har blitt en stor salgsvare for Thanthwe Farm i tillegg til krydder, der ananas er det siste tilskuddet. Fra før er hibiskus-te en av bestselgerne.

Når det er innhøsting av hibiskus, kommer 60 kvinner fra nærmiljøet for å hjelpe til.

– Jeg liker veldig godt å ha kvinnelige ansatte. De er effektive og flinke, smiler hun lurt.

En annen ting hun synes er utrolig givende, er å være mentor for unge bønder som ønsker å starte for seg selv.

– Det gir en helt egen energi. Det å lære bort strategi og forretning til unge entreprenører. Samtidig er jeg nøye å på knytte dem sammen med eldre som har lang erfaring.

HEDER OG ÆRE FRA PRESIDENTEN

Målet er å gjøre merket Thanthwe internasjonalt anerkjent. I sommer var hun invitert til en messe i New York for å vise frem produktene sine. Allerede har hun startet eksport til Mosambik, og nå står Zambia for tur.

– Alt handler om å ha en visjon og jobbe jevnt og trutt mot målene. Hun har også mottatt pris av presidenten i Malawi for å være en viktig del av utviklingen av jordbruket i landet.

Samarbeidet med Kirkens Nødhjelp startet i 2021 og har gjort det mulig å nå nye markeder som supermarkeder, hoteller og restauranter.

– Støtten jeg har fått, sender også gode signaler videre om at dette er noe dere har tro på. Det åpner muligheter for meg når det gjelder tilgang til nye markeder, nye investeringer og finansiering.

MicrosoftTeams-image (6).jpg

I dag selges produktene på 65 utsalgssteder, og inntektene og etterspørselen fortsetter å øke. I tillegg til pris fra presidenten har Thanthwe også blitt anerkjent som mester for kommersialisering av landbruket av den nasjonale planleggingskommisjonen.

– Sammen med Kirkens Nødhjelp har vi rullet ut prosjektet om å forbedre markeder med NCA i Kasungu og Mzimba, hvor vi vil nå ut til 5400 bønder. Prosjektet har også gjort det mulig for oss å rekruttere nøkkelpersonell.

Landdirektør i Kirkens Nødhjelp i Malawi, Håvard Hovdhaugen, berømmer gründeren.

– For oss er det viktig å samarbeide med private aktører. Det er helt avgjørende for bærekraften i våre prosjekter. Når vi i tillegg finner aktører som Thantwe og Ngabaghila, som er nytenkende, proaktive og har et ekte ønske om å bidra til positive endringer innen jordbrukssektoren, føler vi at vi har truffet blink.

Han sier at de så tidlig at Thanthwe var en bedrift som sakte, men sikkert maktet å øke verdien sin ved å nå ut til lønnsomme og strukturerte markedskanaler.

– De er rett og slett en suksesshistorie, sier han.

MicrosoftTeams-image.jpg

Han trekker frem at de blant annet har de gjort gode analyser på tilbud og etterspørsel. Tørket krydder er et godt eksempel på det. Måten hun driver jordbruk og forretning på, er til inspirasjon for mange, mener Hovdhaugen.

– Hvis hun klarer det, kan andre også klare det.

Tilbake