Kirkens Nødhjelp Magasinet

2022 er nestekjærlighetens år

Leder

Nestekjærlighetens år

Det nærmer seg jul og slutten på 2022. Da er det naturlig å gjøre opp status. Hvor var vi for ett år siden – og hvor er vi nå?

Gleden var stor da Norge 12. februar kunne gjenåpne for fullt etter nesten 2 år med varierende grad av pandeminedstengninger. Men så skulle det kun gå 12 dager før en ny krise sto for døren.

24. februar brøt det på nytt ut krig i Europa, og millioner av mennesker er siden da drevet på flukt som følge av den. Samtidig har krisene kommet på rekke i andre deler av verden. Flom i Pakistan. Jordskjelv i Afghanistan. Tørke i Somalia. Lista er lang.

Men 2022 har ikke bare vært et år for krig og kriser. Det har også vært et år for nestekjærlighet. Den innsatsen det norske folk gjorde – og gjør – for medmennesker i Ukraina, er overveldende og hjertevarmende.

Samtidig har stadig flere funnet rom for å støtte vårt arbeid for verdens fattigste – enten ved å gi et fast månedlig beløp, sporadiske gaver eller handle gaver som forandrer verden i nettbutikken vår. I en tid hvor vi har kjent på konsekvensene av renteøkninger og stigende priser her hjemme, berører det meg sterkt å se denne givergleden og solidariteten.

I julen feirer vi barnet som er født, og som måtte leve sine første år som flyktning i et fremmed land. For oss i Kirkens Nødhjelp er det naturlig å sette søkelyset på barna som blir født inn i vår verden i dag. Vi jobber hver dag for at våre minste medmennesker skal få en trygg fødsel, helsetjenester, rent vann, god ernæring og trygghet – enten de er født i Betlehem, Norge, Syria eller Ukraina.

Julen handler også om lister. Handlelister, huskelister, gavelister og – ikke minst – ønskelister. Denne jula ønsker vi oss fred i en mer rettferdig verden. Takk for at du er med på å bidra til at ønsket kan gå i oppfyllelse. Sammen gir vi medmennesker håp.

Riktig god jul fra alle oss i Kirkens Nødhjelp!