05 2016

- Håper jeg får treffe vennene mine igjen

Tema: La flere fylle fem

- Håper jeg får treffe vennene mine igjen

Lavania (5) og familien hadde et godt liv i Sinjar, med eget hus i landsbyen Ger Azir. Så angrep IS.

– Vi hørte skudd og bomber og flyktet til Sinjar-fjellet. Lavania var bare tre år gammel den gangen, og hun sa hele tiden at hun trodde IS kom til å drepe oss, forteller moren Jazia Hassan. Familien mistet besteforeldre og en tante og en onkel som ble igjen i landsbyen. De vet fremdeles ikke hva som skjedde med dem.

– På Sinjarfjellet, hvor vi var i ni dager, hadde vi problemer med mat og vann. Vi drakk melk fra sauer, forteller Jazia.
Nå har familien funnet trygghet i flyktningleiren Kabarto.

– Livet i leiren er bra. Jeg har fått mange nye venner her, men jeg husker venninnene mine fra Sinjar. Jeg håper jeg får treffe dem igjen i fremtiden, sier Lavania.

Hun har vært med på Kirkens Nødhjelps hygieneopplæring for barn, og familien får vann gjennom vår innsats, takket være trofaste givere og støttespillere i Norge.

Rent vann redder liv

De fem første leveårene er de mest kritiske i et barns liv. Vannrelaterte sykdommer, som diaré og malaria, står for 14 prosent av dødsfallene blant barn under fem år. I en flyktningleir hvor svært mange mennesker bor sammen på et lite område, er trygt vann og gode sanitærforhold ekstra viktig. Vår innsats, både i Irak og andre land vi jobber i, gir flere barn en mulighet til å overleve.
Lavania fylte fem år i flyktningleiren Kabarto. Hun har planen klar for fremtiden:

– Når jeg blir stor, vil jeg bli lege.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i