Kirkens Nødhjelp magasinet

Konferanse med partnere

Zambia

Konferanse med partnere

I høst møttes Kirkens Nødhjelps partnere og våre partnere i ACT-samarbeidet til sivilsamfunnskonferanse i Zambia for å lage gode strategier for arbeidet frem mot 2020.

Blant annet diskuterte man hvordan flyktningekrisen har ført til at europeiske land har brukt bistandspenger til å trygge landenes egne grenser og flyktninger som alt har kommet til landet.

Jonas Vejsager Nøddekær i danske Folkekirkens Nødhjælp påpekte at i tillegg er det en trend der donorer i større grad ønsker å styre hva pengene skal gå til.
Agness Mumba i den zambiske kvinneorganisasjonen FAWEZA mente det også handler mye om samfunnspåvirkning.

– Zambia mangler ikke ressurser og vi bør ikke bli for avhengig av utenlandsk hjelp, men sivilsamfunnet må styrkes slik at vi kan påvirke myndighetene til å fordele bedre og passe på at landets inntekter blir goder for alle, sa hun.