05 2018

Mukweges løvetannbarn

– Begge barna mine er resultat av voldtekter. Det er vanskelig fordi de minner meg om det vonde som har skjedd. Men jeg er glad i dem for det, sier Maria.

Det bor 39 kvinner og 34 barn på Dorcas hus, et rehabiliteringssenter for kvinner som har overlevd voldtekt, som Kirkens Nødhjelps partner Denis Mukwege driver i Kongo. Alle kvinnene som bor på senteret, har blitt utsatt for seksuell vold. Her får de psykologhjelp og praktisk utdannelse slik at de kan klare seg bedre i tiden fremover.

Utstøtt

Maria bor på et firemannsrom sammen med barna sine. – Familien min vil ikke ha noe med meg å gjøre etter at jeg ble voldtatt. Jeg mistet all verdi fordi de nå ser på meg som like skitten som soldatene som voldtok meg. Første gang jeg ble voldtatt var det av tre menn. De dopet meg ned så jeg ble bevisstløs. Den andre gangen jeg ble voldtatt var jeg på vei til jordet for å hente mat. Så kom det plutselig fem menn bak meg. De hadde på seg masker. En av soldatene slo meg i nakken med en rifle slik at jeg falt sammen på bakken. De bandt meg for øynene og trykket et tørkle inn i munnen min.

Jeg var så fryktelig redd. Så voldtok de meg en etter en. Til slutt hadde alle fem voldtatt meg. Deretter kjørte de et våpen inn i vaginaen min. De var svært voldsomme med den. Det føltes som om alt på innsiden var på vei ut. Jeg blødde kraftig og var bevisstløs. Jeg lå kritisk skadet på sykehuset i åtte måneder. Jeg var døden nær, men takket være gud så lever jeg fortsatt, sier Maria.

Maria med sønnen Victor. Foto: Kristin Morseth / Kirkens Nødhjelp.

Danser bort traumene

Traumer setter seg i kroppen. På Dorcas får alle kvinnene undervisning i sang og dans, slik at de kan ta tilbake kroppen sin.

– Når jeg danser, så føles det godt, da klarer jeg å stenge borte tankene rundt det jeg har vært igjennom. Da er jeg bare glad, sier Maria.

Ikke langt unna rehabiliteringssenteret Dorcas ligger Panzi-sykehuset, som også er drevet av Kirkens Nødhjelps partner Denis Mukwege. Sykehuset tar imot kvinner og barn som har blitt utsatt for brutale seksuelle overgrep. Det kommer inn over 700 pasienter i måneden, og kapasiteten er fullstendig sprengt. Overlege Fundiko forteller at metodene som blir brukt for å undertrykke folket, blir mer og mer brutale.

– Vi ser flere barn nå som blir voldtatt enn før. Små barn. Jeg har selv et barn, og når jeg får inn unger som er blitt voldtatt, kjenner jeg at hjertet mitt blir knust. Vi har sett forferdelige ting. Opprørsgruppene ønsker å ødelegge befolkningen og å undertrykke samfunnet. Vi trenger mer støtte fra utlandet for å forebygge og for å behandle barn og kvinner som kommer hit til sykehuset, sier Fundiko.

(Kirkens Nødhjelps Magasinet fortalte historien om Maria for første gang i nummer 5/2015)

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned