05 2017

Et barn er født i Malawi

Et barn er født

Et barn er født i Malawi

Lille Mana Nyathi er den første i familien som ble født på en klinikk. – Det reddet livet til både mor og barn, forteller jordmor og leder av Lunjika-klinikken Vinjeru Mhango.

Du kan redde liv hver måned.
Send sms LIV til 2426 (200 kr/mnd)

Agnes Lungu (39) har nettopp født for sjuende gang og for første gang i en sykehusseng med hjelp av en profesjonell jordmor. De seks første fødslene skjedde på jordgulvet hjemme i landsbyen med bare en fødselshjelper til stede. Ett av barna døde rett etter fødselen, og denne gangen sto både hennes eget og babyens liv i fare.

Lille Mana hadde navlestrengen stramt rundt halsen, og hadde det ikke vært for Lunjika-klinikken og jordmor Vinjeru Mhango, ville hverken Agnes eller barnet hennes overlevd. Det ble en tøff fødsel, og en uke senere er Agnes tilbake på klinikken for å få behandling for betennelse i sårene hun pådro seg. Søsteren passer barna mens hun går de to timene til klinikken, men det er vel anvendt tid.

Agnes Lungu foran huset der hun fødte seks barn – og mistet ett. Lille Mana ble født på Lunjika-klinikken. Det reddet livet til dem begge. Foto: Kristin Morseth / Kirkens Nødhjelp.

Dødelig fattigdom

I Malawi er forventet levealder 55 år, og nesten tre av fire lever under fattigdomsgrensen. Mange bor i avsidesliggende lokalsamfunn uten tilgang til moderne transportmidler, og helsetilbudet har tidligere vært mangelfullt og forbeholdt befolkningen i byene. Dette har bidratt til at Malawi har toppet de dystre statistikkene, spesielt over mødredødelighet.

Siden 2005 har Kirkens Nødhjelp med støtte fra seks norske sykepleierstudier bidratt til å utdanne over 4500 jordmødre i Malawi. Malawis kirkelige helseforening (CHAM), som er Kirkens Nødhjelps lokale partner i landet, utdanner 80 prosent av helsepersonellet i landet og står for 37 prosent av helsetjenestene.

Motorsykkeljordfar

Vinjeru Mhango (30) er en av jordmødrene som har fått sin utdanning gjennom Kirkens Nødhjelps helseprogram i Malawi. I dag er han leder for Lunjika-klinikken, som er bygget, utstyrt og blir drevet med støtte fra Kirkens Nødhjelp og vår danske søsterorganisasjon Folkekirkens Nødhjælp. Fødeavdelingen ble etablert i 2013, og det har hatt stor effekt på mødre- og barnehelsen i distriktet.

Du kan redde liv hver måned.
Send sms LIV til 2426 (200 kr/mnd)

Lunjika-klinikken er det eneste helsetilbudet for 26.000 mennesker i 160 lokalsamfunn. Mange av disse får svangerskapsundersøkelser, spedbarns-kontroll, vaksinering, hiv-testing og rådgivning lokalt gjennom en av de mobile klinikkene tilknyttet Lunjika. Jordfar Vinjeru er en av sykepleierne som kjører rundt i distriktet på motorsykkelen og sikrer folk grunnleggende helsetjenester der de bor.

Barnedødeligheten halvert

– Vi ser at flere kvinner enn tidligere går til svangerskapskontroll og føder på sykehus. Nå er også tjenestene ved senteret langt bedre integrert i tilbudet til våre mobile klinikker. En kvinne kan gå til svangerskapskontroll, få veid og vaksinert barna og bli hivtestet på en og samme dag, forklarer Vinjeru.

Hvert år dør nesten seks millioner barn før de rekker å fylle fem. Nær halvparten av disse dør i forbindelse med fødselen. Nesten alle – hele 98,7 prosent – dør fordi de er født i et fattig land. Likevel er barnedødeligheten mer enn halvert siden årtusenskiftet, og FNs nye bærekraftsmål 3.2 tar sikte på å få slutt på alle dødsfall som kan forhindres blant nyfødte og barn under fem år innen år 2030.

La flere fylle fem!

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned