05 2017

Lager mammahjerte

Juleaksjonen: Et barn er født

Lager mammahjerte

På verkstedet sitt lodder og pusser Ulrikke Vogt frem nydelige hjerter i sølv – store og små, blanke og matte. De skal symbolisere båndet mellom mor og barn. Inntekten går til Kirkens Nødhjelps arbeid slik at flere barn kan få en trygg start på livet.

-Det var ekstra spesielt å få dette oppdraget nå når jeg selv nettopp er blitt mor igjen, sier trebarnsmoren og tar et godt tak i husets sist ankomne gullklump Maria.

Ulrikke Vogt lager smykker som kan kjøpes i Kirkens Nødhjelps nettbutikk. Foto: Aina Johnsen Rønning / Kirkens Nødhjelp.

Ekte håndverk

Hver smykke tar en halvtime å lage. Ulrikke har designet smykket selv, filt det ut i hard voks og fått det støpt i massivt sølv. De støpte hjertene må files, pusses og renses før de kan loddes sammen slik at de kan henges i et sølvkjede. Ulrikke tar på seg brillene for å kunne få de siste detaljene riktig.

– De fleste smykkedesignere i Norge driver i liten skala og håndlaget produksjon, slik som jeg. Det er tøft å konkurrere mot store masseprodusenter. Jeg liker følelsen av det håndlagede, der du kjenner vekten av noe massivt, sier hun og veier smykket i hånden sin.

Meningsfylt

Ulrikke er utdannet smykkedesigner i England og jobbet der i flere år, noe som blant annet resulterte i et oppslag i britiske Vogue. Agnes Kittelsen og Sigrid Bonde Tusvik er blant kjendisene som går med smykkene hennes, men det er ikke lett å bli profet i eget land.

– Det var faktisk enklere å slå igjennom i England, for der er de hele tiden på jakt etter nye uttrykk og designere. I Norge vil man heller ha det kjente og trygge, sier Vogt.

– Hvorfor lage et smykke for Kirkens Nødhjelp?

– Gullsmed Heyerdahl, som jeg har designet for tidligere, ble spurt om å bidra. Heyerdahl er flink til å bruke norske designere, og Thomas Heyerdahl spurte meg om å bli med på prosjektet. Vi samarbeider om prosessen. Det er jo ikke slik at jeg er med på å redde verden med å lage smykker. Det beste jeg kan håpe på å oppnå er at folk blir litt gladere, så jeg ble kjempeglad da Kirkens Nødhjelp spurte. Om det kan hjelpe mødre i Malawi eller andre steder, så hadde det vært fantastisk, sier Vogt.

Symbolgave

Smykket, som kommer i sølv, symboliserer det uskyldige (blanke) barnet og den mer livserfarne (matte) moren. Smykket kan både brukes med begge hjertene, eller man kan dele slik at barnet får sitt eget. Ulrikke Vogt håper smykket selger såpass bra at man kan tilby skreddersydde løsninger som tre små hjerter om man har tre barn, eller ekstra barnekjeder om man vil dele dem med barna, men foreløpig lages ikke mer enn man tror man kan få solgt i nettbutikken til Kirkens Nødhjelp.

– Nå er moten veldig små smykker, så selv det minste hjertet fungerer bra på en voksen dame, sier Ulrikke, som selv vil bruke hjertene sammen.

– Minstejenta prøver å spise alt hun kommer over, så det går ikke foreløpig. Dessuten har jeg alltid likt kontraster i farger og materialer, som et matt hjerte mot et blankt, sier Ulrikke og legger smykket forsiktig tilbake i boksen.

Kjøp Mammahjertet i vår nettbutikk