Kirkens Nødhjelp Magasinet

Hundretusener på bar bakke

Afghanistan:

Hundretusener på bar bakke

Etter at Pakistan beordret alle papirløse flyktninger og migranter fra Afghanistan ut av landet, har mer enn 450.000 afghanere returnert de siste månedene. – Vi har ingen steder å dra, og har mistet alt vi eide. Vi har ikke engang sko til barna våre, sier tobarnsfaren Shir Khan

TEKST: Arne Grieg Riisnæs FOTO: Håvard Bjelland

På bilde over ser vi brødrene Shir og Aslat Khan og deres familier i flyktningleiren Omari, som ligger rett på grensen mellom Afghanistan og Pakistan.

Pakistan er hjemsted for over fire millioner afghanske migranter og flyktninger, hvorav rundt 1,7 millioner er papirløse, ifølge pakistanske myndigheter. Som Afghanistans nabo har Pakistan sett afghanere flykte over grensen i fire tiår, fra den sovjetiske invasjonen i 1979 til Taliban tok makten tilbake i 2021.

Mens den pakistanske regjeringen blant annet kobler sin avgjørelse til økning i angrep fra væpnede grupper med ideologisk tilhørighet med afghanske Taliban, møter utkastelsen sterk kritikk fra internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner og bistandsorganisasjoner. FN advarer om «en menneskerettighetskatastrofe».

I PAKISTAN HELE LIVET

Familiene til brødrene Shir og Aslat Khan fortviler da Kirkens Nødhjelp møter dem i flyktningleiren Omari som ligger i byen Torkham, rett på grensen mellom Afghanistan og Pakistan.

– Vi ble beordret ut av landet vi har bodd i hele livet. Vi måtte ut med en gang. Og nå befinner vi oss plutselig i en flyktningleir. Vi har ikke noe land, ikke noe hjem, ingen eiendeler og ingen steder å dra. Vi har ikke en gang ordentlige sko til barna våre, sier Shir med sin tre måneder gamle datter Sabeela i den ene armen og tre år gamle Maryam i hånden.

utdeling4.jpg
I flyktningleiren sørger Kirkens Nødhjelp blant annet for hygieneartikler til tvangsreturnerte afghanere.

SOMMERKJOLER OG SANDALER

Ifølge FNs flyktningorgan (UNHCR) har over 450.000 afghanere krysset grensen siden utvisningskampanjen startet i begynnelsen av oktober.

– Vi hadde ikke all verden i Pakistan, men vi hadde enkle jobber og var i stand til å forsørge familiene våre. På veien hit ble vi fratatt alt det vi hadde klart å ta med oss. Se på barna våre nå, i sommerkjoler og sandaler i kulda, sier Aslat. Han takker samtidig for sekken med hygieneartikler som Kirkens Nødhjelp denne dagen delte ut til de mest sårbare i Omari-leiren.

– Tusen takk for at dere hjelper oss, det er en god trøst i denne håpløse situasjonen for familiene våre.

EKSTREMT SÅRBARE

margrethe1.jpg
Margrethe Volden, seksjonsleder for Asia i Kirkens Nødhjelp, og kollega Gran Agha Haiderzai.

Margrethe Volden er Kirkens Nødhjelps seksjonsleder for Asia. Hun forteller at afghanerne som nå kommer, er ekstremt sårbare og trenger umiddelbar støtte ved grensen så vel som på lang sikt i returområdene.

– Svært mange har aldri selv bodd eller noen gang vært i Afghanistan, og det deres familie og slektninger en gang hadde, er for lengst borte. Afghanistan, som fortsatt sliter etter flere tiår med konflikt, nylig ødeleggende jordskjelv og en lammende økonomisk krise, har begrensede midler til å håndtere denne plutselige strømmen av flere hundre tusen landsmenn. Derfor må vi og verdenssamfunnet gjøre hva vi kan for å hjelpe afghanere som nå står helt på bar bakke, sier Volden.