Kirkens Nødhjelp Magasinet

– Håper jeg kan bli her til livet mitt tar slutt

Ukraina:

– Håper jeg kan bli her til livet mitt tar slutt

Dnipro er en industriby med rundt én million innbyggere øst i Ukraina. Her har barnefamilier, syke og gamle søkt tilflukt fra krigsherjinger andre steder i landet.

TEKST: Arne Grieg Riisnæs FOTO: Håvard Bjelland

– Funksjonshemmede, syke og gamle blir ofte sittende alene igjen i krigsherjede byer. Vi henter dem ut og hjelper dem tilbake til livet, forteller Olga Volkova. Hun er leder for «Et hav av vennlighet», en av organisasjonene Kirkens Nødhjelp støtter i Ukraina.

Etter å ha sett de ofte elendige og uverdige forholdene som funksjonshemmede og syke lever under, bestemte organisasjonen seg for å opprette et senter for midlertidig opphold for mennesker på flukt fra krigen.

– Fra kommunen overtok vi en gammel og forlatt bygning som tidligere var et barselsykehus. Vi pusset det opp, og siden mars i fjor har vi gitt pleie og omsorg til mer enn 2000 funksjonshemmede, syke og gamle som var overlatt til seg selv, forteller Volkova.

I de verste tilfellene finner vi sterkt funksjonshemmede som er helt utmagrede, knapt med klær på kroppen og liggende i sin egen avføring, forteller hun.

– De er ofte sterkt traumatiserte, aggressive og utagerende. Med godt stell og støtte fra våre leger, sykepleiere og psykologer får vi dem tilbake til et bedre sted i livet, sier Volkova.

Nadia er 83 år gammel. Hun er en av dem som har får hjelp på senteret.

– Det var bomber og raketter hele døgnet, det var helt forferdelig. Jeg kan bare takke gud for at disse snille menneskene hentet meg ut og fikk meg hit. Her får jeg så godt stell og nydelig mat hver eneste dag. Jeg føler meg så heldig, sier hun og tegner et kors på halsen.

sente 112.jpg
På senter får Dasha (5) og familien husly, mat, psykologhjelp og tilbud om å være med på et bredt tilbud av aktiviteter.

SOM FAMILIE

På senteret er også hennes nye venninne Zinaida. Hun er jevnaldrende med Nadia og bodde alene i mange måneder etter at hennes mann døde.

– Med unntak av noen naboer som hjalp meg med litt mat, hadde jeg ingen til å hjelpe meg. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, og trodde jeg skulle dø slik, forteller Zinaida.

Når vi spør henne hvordan hun har det på senteret, smiler hun.

– Alle er så snille mot meg. Som om jeg var et familiemedlem. Jeg kunne ikke ønsket meg et annet sted å være. Jeg håper jeg kan bli her helt til livet mitt tar slutt, sier Zinaida.

BARN AV KRIGEN

Bare noen kilometer fra senteret for funksjonshemmede, syke og gamle i Dnipro ligger et senter for barnefamilier på flukt fra krigen.

Her har Kirkens Nødhjelp sørget for tilgang til rent vann, toaletter og hygienetjenester. I tillegg får de som kommer hit husly, mat, psykologhjelp og tilbud om å være med på et bredt tilbud av aktiviteter.

– Når barna kommer hit til oss, er de nervøse og stressede, og mange sliter med mareritt om natten og traumer om dagen. Med lek, varme og psykologisk støtte prøver vi å finne tilbake barnet i de krigsrammede barna, forteller psykolog Oleksandra Popasna.

I et lite klasserom på senteret møter vi en håndfull barn som sitter konsentrert over fargerike tegninger.

– Mange av barna er preget av det de har opplevd. De er stille, innesluttede og redde når de kommer hit. De sover og spiser dårlig. Med godt utdannede og erfarne medarbeidere gir vi dem en forsiktig tilvenning til andre tanker ved hjelp av lek og møte med andre barn i samme situasjon, sier han.

– Da disse barna skulle tegne dyr i går, satt plutselig alle og gråt høylytt. Mange av dem har måttet forlate kjæledyrene sine da de flyktet, og nå ser de for seg at de blir drept av bombene. De er vondt å se slike reaksjoner hos barn, men det er da vi må prøve å få de på andre og bedre tanker med trøst, nærhet og støtte, sier Popasna.

Dasha er et av barna på senteret. Hun er fem år gammel.

– De er veldig snille her, sier hun og legger siste og hånd på en tegning av fredsduer som flyr over et kartutsnitt av Ukraina.

– Det beste jeg vet er de nye vennene mine. Og å fargelegge, sier Dasha.

TRAPPER OPP HJELPEN

Januar 2024 åpnet Kirkens Nødhjelp kontor i Kyiv sammen med vår danske søsterorganisasjon Folkekirkens Nødhjælp. Sammen vil vi ha som mål å hjelpe 330 000 av landets mest sårbare mennesker. Arbeidet vil ha stort fokus på mental helse og hjelp til ofre av kjønnsbasert vold.