Kirkens Nødhjelp Magasinet

Håp i en dråpe vann

Fasteaksjonen 2023:

Håp i en dråpe vann

Tradisjonen tro går Kirkens Nødhjelps fasteaksjon av stabelen uken før palme-søndag, 26.–28. mars.

Igjen kommer over 40 000 frivillige fra landets menigheter til å samle inn penger til Kirkens Nødhjelps arbeid. Dette formidable engasjementet over hele landet gjør aksjonen til Norges nest største innsamlingsaksjon etter TV-aksjonen.

Fasteaksjonen ble arrangert for første gang i 1967. I årets aksjon besøker vi Tanzania, og det er det gode grunner til. Etter at Kirkens Nødhjelp hadde TV-aksjonen i 2014, gikk mye av de innsamlede midlene til vann-, sanitær- og hygieneprosjekter i Tanzania. I dette magasinnummeret kan du lese mer om hvilke endringer dette har ført til.

Du får møte 9 år gamle Shedrack, som endelig kan leke og spille fotball i stedet for å løpe hjem og hente vann. Du får møte 15 år gamle Deodata, som drømmer om å bli lege, og nå har nok tid til å gjøre skolearbeid – og til å være sammen med vennene sine.

Dugnadsånden og givergleden som kommer til syne under Fasteaksjonen, varmer – og midlene som samles inn, sørger for hjelp og støtte til dem som trenger det mest. Pengene som samles inn, går til Kirkens Nødhjelps arbeid over hele verden. Gjennom menighetene i Norge og lokale partnere i over 30 land jobber vi sammen for å bekjempe fattigdom og urettferdighet.

Takk for at du gir tid, penger og bruker din stemme. Takk for at du er med på Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 26.–28. mars.