Kirkens Nødhjelp Magasinet

01 2023

Livreddende hjelp til Pakistan

Kirkens Nødhjelp og våre partnere var blant de aller første ute med katastrofehjelp da rekordstore nedbørsmengder rammet store deler av Pakistan i sommer. Men behovene er enorme etter den verste flommen i landets historie.

– Vannet kom fort og skremmende fra flere kanter. Vi ble redd for at vi skulle miste alt. Og det gjorde vi, sier Hohib Ali, en av totalt 33 millioner mennesker som er rammet av flomkatstrofen i Pakistan.

pakistan13.jpg

- Alt er borte. Nå prøver vi å finne igjen flest mulig mursteiner for å bygge opp husene våre.Men uten penger har vi ikke noe til sement og alt det andre som trengs, sier Hohib Ali.

Det var kontinuerlig styrtregn i nær tre måneder, i et volum som var ti ganger større enn normalt og la store deler av det enorme landet under vann. Mer enn 1700 mennesker mistet livet. Det samme gjorde 1,2 millioner husdyr. Selv om vannet har trukket seg tilbake i flere områder, regner myndighetene med at 25 prosent av landet fortsatt står under vann. 7,9 millioner millioner mennesker er nå internt fordrevne etter at hundretusener av hjem ble slukt av vannmassene.

Ingenting igjen

– Nå står vi her uten hjemmet vårt, husdyrene våre og inntekt, sier Hohib Ali fra landsbyen Jwario Lund.

Distriktet Dadu i Sindh-provinsen ble fullstendig oversvømt, og i landsbyen til storfamilien Ali sto vannet mer enn tre meter høyt på det verste. Igjen står kun sørgelige rester av det som før sommeren var en hektisk og høyst levende landsby. Blant ruinene vasser folk i dyp gjørme for å lete etter murstein. Håpet er å en dag kunne bygge husene sine opp igjen. Problemet er at de i utgangspunktet fattige bøndene i dag ikke har noe å leve av. Husdyrene er døde, og all dyrket mark er enten under vann eller ødelagt av vannmassene.

Vondt av barnebarna

– Vi jobber alle med å plukke bomull. Men når det ikke er noe å høste, og de fleste dyrene våre er døde, så har vi ingenting å leve av. Alt er borte. Nå prøver vi å finne igjen flest mulig mursteiner for å bygge opp husene våre. Men uten penger har vi ikke noe til sement og alt det andre som trengs.

– Mest av alt har jeg vondt av barnebarna mine. Alt er bare gjørme og vann. De har ikke skole og har elendige omgivelser å leke i, sier Hohib Ali og strekker ut armene mot flere barn som barføtt løper rundt i den skitne og beksvarte gjørma.

Enorme behov

Kirkens Nødhjelp har jobbet i Pakistan siden 1982, og sammen med våre lokale partnere Research and Development Foundation (RDF) og Civil Society Support Programme (CSSP) kunne vi denne gangen rykke ut med akutt hjelp i den helt innledende fasen av flommen. Sammen har vi lokal forankring og lokalkunnskap som er uvurderlig i en naturkatastrofe der det gjelder å nå ut til de hardest rammede så raskt som mulig.

Først og fremst sikrer vi de flomrammede livsviktig rent vann og latriner, men også semipermanent tak over hodet, hygiene-
artikler, tepper og myggnett. Helse og forebygging av sykdommer er nå helt sentralt i vår hjelp til en befolkning der kolera, dengue, alvorlig diare og malaria truer spesielt de mest sårbare, som små barn, gamle og syke.

pakistan10.jpg

Tobarnsfaren Parkho (31) med sin 18 måneder
gamle datter Gudi. I over tre måneder måtte de leve under åpen himmel og med svært lite mat og vann. Nå får de livsnødvendig hjelp fra Kirkens Nødhjelp.

Hjerteskjærende

– Folk har mistet alt, og det var hjerteskjærende å høre alle historiene, sier generalsekretær Dagfinn Høybråten etter å ha besøkt flere av de hardest rammede områdene.

I desember besøkte han distriktene Sanghar, Dadu og Mirpurkhas i Sindh-provinsen. Der fikk han se og oppleve de enorme ødeleggelsene og pratet med flere av flomofrene. I tillegg møtte han mange av Kirkens Nødhjelps medarbeidere og partnere og hadde også samtaler med myndighetene.

– De som er rammet hardest av denne klimarelaterte flommen, er de aller fattigste og marginaliserte. Behovet for hjelp er helt enormt, og vi og våre dyktige partnere jobber nå på spreng for å nå ut til flest mulig med livsnødvendig hjelp.

KN9.jpg

Generalsekretær Dagfinn Høybråten var med på utdeling av det aller mest nødvendige til mennesker som mistet alt de eide i flommen.

Skal klare oss – for barna

– Det regnet nesten uten stans i tre måneder. Til slutt vasset vi i vann og ble redde for at barna våre ville drukne. Det var helt fryktelig, og til slutt måtte vi bare flykte opp på en veiskulder som ligger høyere opp. Der bodde vi i tre måneder under åpen himmel og omtrent uten noen ting. I dag står bare restene av huset vårt igjen. Vi har ingenting igjen og ingenting å leve av, sier firebarnsfaren Dharmoon fra Badin-distriktet mens han klemmer hardt rundt sin tre år gamle sønn Nadesh.

– Jeg ble skadet i foten da den verste flommen sto på. Med konstant vassing i høyt vann fikk jeg en alvorlig infeksjon, og jeg vet ikke om foten min noen gang blir bra igjen. Vi har vært og er så mye syke, alle sammen. Tyfus. Malaria og diare hele tiden – og verst går det ut over barna våre, sier han.

– Selv om vi har mistet alt vi eide, skal vi klare oss med litt hjelp fra Kirkens Nødhjelp, som vi setter enormt pris på.
Uansett hvor vanskelig livet vårt er nå, skal vi klare oss – for barna våre.

pakistan7.jpg

33 millioner mennesker ble berørt av den verste flommen i Pakistans historie. 1800 liv gikk tapt, og 10 millioner er hjemløse.

KN4.jpg

Kirkens Nødhjelp sørger for livsviktig rent vann i områder der sykdommer som kolera, malaria og denguefeber sprer seg
og truer stadig flere av de flomrammede.

Tekst: Arne Grieg Riisnæs. Foto: Håvard Bjelland.