Kirkens Nødhjelp Magasinet

01 2023

Rent håp i ruinene

Midt i de utbombede områdene i utkanten av Damaskus i Syria har 800 elever omsider fått rent vann og splitter nye toaletter på skolen sin. – Det kan være lett å tenke at dette bare handler om doer og rennende vann, men det har betydd enormt mye for både elever og lærere, sier rektor Sama.

Det tidligere så fruktbare jordbruksområdet utenfor hovedstaden Damaskus ble gjennom fem lange år åstedet for de hardeste kampene i den syriske borgerkrigen. Tusener av mennesker ble drept, og skoler og sykehus ble bombet og lagt i grus.

I dag, fire år etter at krigshandlingene i området opphørte, ser det fortsatt ut som en slagmark. Men selv om knapt en bygning er gjenreist eller skikkelig rehabilitert, vender den tidligere befolkningen så smått tilbake. Primært fordi alle er lutfattige og ikke har noe annet sted å bo. Utfordringen er at de har svært lite annet enn sine, ofte sterkt ødelagte, hjem å komme tilbake til. Folk mangler strøm, vann, skoler, helsetilbud – de mangler det aller meste.

– Bare leit før

Midt blant ruinene står en barneskole for 800 elever mellom 7 og 12 år. Bygningen fikk store skader som ble reparert, og de første elevene kunne starte opp igjen inn for snart fire år siden. Nesten like lenge har barna måttet gjøre fra seg i ruinene omkring skolen.

Kirkens Nødhjelp og vår lokale partner så det akutte problemet med mangelen på hygiene for elevene, og for bare noen måneder siden sto splitter nye og lekre toaletter og håndvasker klare. I tillegg kan de fylle drikkeflaskene sine med rent og trygt vann så ofte de vil.

– Det kan være lett å tenke at dette bare handler om toaletter og rennende vann, men det har betydd enormt mye for både elever og lærere. Før var det veldig vanskelig. Mange holdt seg gjennom en hel skoledag, og mange fikk mageknip og vondt. De kunne heller ikke vaske seg ordentlig, foreldrene klaget, og det hele var bare leit, sier Eman, som tidligere var lærer, men som de siste to årene har vært rektor ved skolen.

Konsentrasjon og trivsel

– Med innlagt vann og flotte toaletter merket vi straks en bedring, elevene ble piggere og gladere. Like viktig er det at de ble mer konsentrerte og roligere. Alle har det mye bedre på skolen vår nå, sier Eman og smiler til en gjeng med blide jenter fra 1. klasse som kommer løpende for å vaske hendene sine.

– Det var ikke noe gøy før. Jeg måtte gå bak skolen, og det var ekkelt, og jeg kunne ikke vaske meg. Jeg er veldig glad for at vi fikk doer og vasker av dere, sier Masa (7) mens hun vasker seg etter alle kunstens regler.

I likhet med de aller fleste klassevennene sine har hun ikke drikkevann hjemme. Tidligere måtte de ta med seg dyrt kjøpevann til skolen.

– Nå kan jeg fylle flasken min så ofte jeg vil, det er bra det!

– Dette er barn av krigen. Mange av dem har opplevd grusomheter ingen burde oppleve, og fortsatt lever de aller fleste av dem og deres familier under svært vanskelige forhold uten verken strøm eller vann og toaletter hjemme. Da er jeg veldig glad for at de har skikkelige forhold her på skolen. Her skal de lære og bli Syrias framtid, avslutter rektor Eman.

Tekst: Arne Grieg Riisnæs. Foto: Håvard Bjelland.