Kirkens Nødhjelp Magasinet

Doblet inntekten sin på bare én måned

Malawi

Doblet inntekten sin på bare én måned

Hvitløkspulver, hibiskussyltetøy og tørrkrydder står på rekke og rad i butikkhyllene takket være et nytt prosjekt der produsenter og småbønder jobber sammen for å nå ut til nye markeder.

– På bare én måned har vi nesten doblet inntektene våre og selger mer enn noen gang. Ikke visste vi at enkle løsninger kunne utgjøre så store forskjeller, sier Inkosana Ndisani Mzima, som er landsbysjef på bygda i Euthini i Malawi.

TUNGT Å VANNE

Det er ikke vanskelig å få øye på landsbysjefen, der han står midt i åkeren omringet av grønnsaker og bøndene han jobber med. Hatten er hans kjennemerke, og han er i åkeren så ofte han kan.

Inkosana Ndisani Mzima er landsbysjef og for- teller om store endringer etter at bøndene lærte seg ny teknologi og moderne jordbruksmetoder.IMG_4587 – stort.jpeg

– Vi bor i et område som er sterkt påvirket av klimaendringer. Det er lange tørkeperioder, regntiden er umulig å forutsi, og nærmeste vannkilde er en elv langt unna, forklarer han.

Før Kirkens Nødhjelp begynte å jobbe i området, hadde innbyggerne i landsbyen kun mulighet til å dyrke mat ved elva for å ha nærhet til vann. Problemet var at det var så langt unna hjemmene deres at det gikk ut over produksjonen. Mye av tiden gikk med til transport frem og tilbake, og det var tungt å bære bøtter til vanning. Det var også utfordrende å dyrke mat til egen husholdning så langt unna.

Nå har de blitt introdusert for en ny måte å vanne og drive jordbruk på: dryppvanning. Det vil si at bøndene investerer hundre kroner i en bøtte, en slange med hull i og kvalitetsfrø. Bøtta fylles med vann og settes høyt, slangen festes i bøtta og rulles utover bedene, og det plantes frø ved hullene i slangen. På den måten drypper vannet rett på frøene og sørger for sparsommelig, men direkte vanning. Når bøndene kjøper dette vanningssystemet, får de også med faglig støtte og veiledning av en agronom.

– For meg har det vært en stor endring. Jeg har lært masse om jordbruk, vi har mer næringsrik mat, og ikke minst har vi maten rett bak husene våre, smiler Beauty Kumwenda, som også er med i prosjektet. Hun er en av bøndene som nå driver en inngjerdet grønnsakshage. De har investert i flere sett med dryppvanning.

FÅR FAST PRIS FOR VARENE SINE

Det som er ekstra spennende i dette prosjektet, er at Kirkens Nødhjelp har koblet disse bøndene til produsenter – i dette tilfellet Thantwe Farm – som blant annet produserer ulike krydder, syltetøy og juicer. De selger til butikker over hele Malawi. Det betyr at bøndene også utfor- dres på å produsere hvitløk og hibiskus, noe de ikke har gjort før. De har også fått opplæring i å bruke drivhus, noe som er nytt for mange bønder i Malawi.

Prosjektet, som skal nå ut til 5400 bønder, ble startet i 2021 og har gjort det mulig å nå nye markeder som hoteller, restauranter og supermarkeder.

Håvard Hovdhaugen, landdirektør i Kirkens Nødhjelp i Malawi, sier det er spennende å koble småbønder til produsenter, slik at de får solgt produktene sine til en fast pris og har faste leveranser.

– For oss er det viktig å samarbeide med private aktører. Det er helt avgjørende for bærekraften i våre prosjekter. Når vi i tillegg finner aktører som Thantwe Farm, som har et ekte ønske om å bidra til positive endringer innen jordbrukssektoren, så er det veldig bra.

Han trekker frem at de blant annet har gjort gode analyser på tilbud og etterspørsel. Tørket krydder er et godt eksempel på det. – Hele landsbyen har endret seg. Vi kan ikke tro det som har skjedd, at så mye skulle endre seg på bare én måned. Løsningen er enkel, men gir så store endringer, avslutter han

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Hovdhaugen.