Kirkens Nødhjelp Magasinet

Et nytt levebrød

Angola

Et nytt levebrød

I Bibala i Angola har Augusto og Beatrice blitt drevne bakere. Jose kan endelig forsørge seg selv, og Joaquim har kommet litt nærmere drømmen om sin egen frisørsalong.

Det lukter uimotståelig av fersk gjærbakst. Lukten kommer fra et knøttlite murhus i en bakgård nær hovedveien i småbyen Bibala i Angola. Bak den enkle tredisken møter vi en smilende Beatrice.

– Jeg lærte å bake gjennom dette prosjektet. Det er min første jobb, forteller hun stolt.

Forbi et forheng bak disken er det to små rom med hver sin ovn. De to ovnene har plass til 30 brød hver, og til sammen trylles det daglig fram omtrent 750 brød fra det lille huset.

NYE ARBEIDSPLASSER

Bakeriet åpnet ovnsdørene i april 2022. Det er et av flere lokale initiativer som har fått støtte til etablering gjennom et mikrofinansprosjekt i Bibala. Prosjektet har vært et samarbeid mellom EU, Kirkens Nødhjelp og partnerorganisasjonen ADRA. Målet har vært å stimulere til entreprenørskap blant unge, slik at flere kan skape sin egen arbeidsplass. Totalt har rundt 700 unge mennesker fått støtte eller jobb gjennom prosjektet.

Augusto jobber også i bakeriet. I likhet med Beatrice er dette hans første jobb.
– Nå får jeg lønn og kan forsørge meg selv. Det er den største forskjellen, forteller han.

Det kommer en stødig strøm av kunder inn døra. En liten jente drar i mammas skjørt mens hun roper «pão» gjentatte ganger, stadig mer utålmodig. Det betyr brød på portugisisk.

Et nytt brett kommer ut av ovnen. Det sylferske brødet både lukter og smaker nydelig. Da er det kanskje ikke så rart at det varme hvetebrødet rett og slett går som varmt hvetebrød.

EN TRYGGERE JOBB

En kort tur unna bakeriet finner vi et av de andre initiativene som har fått støtte. Jose fyller former med sand og sement og pakker blandingen tett med en spade før de settes til tørk for å bli mursteiner.

– Jeg liker veldig godt å jobbe her, forteller Jose.

Før han fikk denne jobben, var han arbeidsledig. Nå tjener han nok til å forsørge seg selv.

Mursteinproduksjonen startet i 2020, og 14 personer har fått jobb gjennom bedrif- ten. Alle bor i området og de fleste er unge menn som har få eller ingen andre muligheter til å få seg jobb.

En av dem er Flavio. Tidligere hadde han noen småjobber her og der, men han er veldig fornøyd med å ha fått en tryggere, mer stabil jobb.

– Jeg liker å ta mursteinene ut av formen når de har tørket. Da blir jeg veldig glad, smiler han.

angola7 – stort.jpeg

Flavio Luciano Samba bærer former med sand og sement som skal bli til mursteiner.

FRA SKOLE TIL KARNEVAL

I en annen del av Bibala sentrum ønsker en velkledd mannekeng oss velkommen inn i Atelier & Barbearia Kavinhana. Den minst like velkledde Samuel Lioro Olivia Enoc er leder for bedriften, der ungdommer får opplæring i symaskiner og produserer klær for salg.

– Det beste med jobben er følelsen av å hjelpe unge mennesker. Jeg håper vi på sikt kan ansette enda flere unge. Arbeidsledigheten er veldig høy i dette området, forteller han.

frisør1 – stort.jpeg

Stoff til en stor bestilling står klart, pent oppstilt langs veggen. Det strykes og lages produktprøver. Samuel forteller at de lager flere typer klær her. Alt fra tradisjonelle skoleuniformer til kostymer til det lokale karnevalet, som kun er 15 dager unna da vi besøker dem. 120 unge mennesker, i all hovedsak kvinner, jobber her. De fleste går på skole ved siden av jobben på Kavinhana. I inngangen har ungdommene Joaquim og Bernardoetablertenbittelitenfrisørsalong. Barbermaskinen manøvreres med presisjon og konsentrasjon.

– Jeg er veldig glad i å klippe hår, sier Joaquim.

Når vi spør hva han drømmer om for frem- tiden, er det ingen tvil:
– Jeg har veldig lyst til å åpne min egen salong, sier han.

angola8 – stort.jpeg

Joaquim Marques klipper en fornøyd kunde i frisørsalongen han driver sammen med Bernardo Felioc.

Tekst: Eli van der Eynden. Foto: Håvard Bjelland.