Kirkens Nødhjelp Magasinet

Gikk i 90 timer i måneden etter vann

Etiopia

Gikk i 90 timer i måneden etter vann

Medhanit Tekle har alltid vært bekymret for å gå tom for vann. Hver dag gikk hun i tre timer for å hente vann i Shenkore-elva. Nå er situasjonen en helt annen.

– Jeg fraktet vannet med kameler. Jeg måtte være sikker på at jeg hadde nok til alt vi bruker vann til, og at vi ikke gikk tom, forteller Medhanit.

Vann er en av mange ting Medhanit har ansvar for i hjemmet. Hun er alenemor, forsørger familien og dyrker mat til familien. Barna hennes ble også påvirket av vannmangelen.

– De måtte droppe skolen flere ganger for å hente vann, sier hun.

BORET BRØNNER

Sånn er det heldigvis ikke nå lenger. I 2018 boret Kirkens Nødhjelp brønner i Minjar-distriktet i Etiopia sammen med lokale partnere med støtte fra Norad. Et av stedene som fikk brønn, var Kristos Samra, som er i nærheten av der Medhanit bor.

I 2019 ble vannprosjektet utvidet med solcelledrevet distribusjon, slik at enda flere husholdninger fikk tilgang til vann.

LOKALT INITIATIV

I 2021 tok lokalsamfunnet initiativ til å utvide systemet, og en fem kilometer lang ledning ble lagt. Lokalsamfunnet bidro selv med både arbeidskraft og penger for å få til utvidelsen. For Medhanit og andre mennesker i området var dette svært gode nyheter.

Medhanit har nå en vannkran på tomten sin, noe hun tidligere bare kunne drømme om. Hun sier at hun er lettet over at hun ikke lenger må bruke mange timer hver dag på å hente vann. Vannet var heller ikke trygt å drikke.

– Jeg har ikke ord for å beskrive hvor glad jeg er for dette vannet. Jeg trenger ikke lenger å dra langt, og jeg kan holde huset mitt rent, forteller Medhanit.

DSC04358 – stort.jpeg

Innbyggere i Kristos Samra diskuterer utvidelsen av vannprosjektet i Minjar-distriktet i Etiopia.

Tekst: Kedija Sefa og Hilina Abebe. Foto: Kedija Sefa