Kirkens Nødhjelp Magasinet

Søt suksess

Malawi

Søt suksess

Før måtte bøndene i Euthini selge honningen sin på nærmeste gatehjørne. Nå står krukkene på rekke og rad i flere av landets største butikker og kjeder

– Jeg har vært birøkter i tretti år, men aldri opplevd det jeg opplever nå, smiler Denis Mkandawire i Euthini i Malawi, idet han kler på seg klærne som skal beskytte han mot sviende bistikk. Drakt, hatt med slør og hansker må på.

NIDOBLET INNTEKTEN

Vi er på landsbygda, hvor småbønder vanligvis livnærer seg ved å selge varene sine på lokale markedsplasser og langs veien. Grønnsaker og frukt, samt noen flasker med honning, er et vanlig syn i lokalsamfunnene. Denis er en av 40 småbønder som er med i et prosjekt som skal sikre markedstilgang. Det har endret mye for den energiske bonden.

– Før solgte jeg honning for 100 000 malawiske kwacha per år. Nå har inntekten min nidoblet seg, forteller han.

Grunnen til suksessen er en ny måte å tenke vekst på, nemlig gjennom samarbeid med produsenter. Kirkens Nødhjelp har gjennom to produsenter, Kwihtu Kitchen og Thantwe Farm, sikret at bøndene får solgt produktene sine til en fast pris og med stabil et- terspørsel.

– Jeg trenger ikke lenger å selge honning på gata eller bekymre meg for om jeg får solgt den. Nå har jeg faste leveranser til Kwithu Kitchen, og jeg har ingen utgifter til transport eller logistikk. Alt jeg gjør, er å levere honning til faste tider, forklarer han.

STOR ETTERSPØRSEL

Fullt dekket til, fra topp til tå, viser Denis vei til bikubene. Etter en liten spasertur over jordene, med bøtter og røykeutstyr, kommer vi inn i en liten skog. Der henger det 20 bikuber som han har ansvar for. Totalt er det 140 bikuber med i prosjektet.

Da vi kommer inn i skogen møter vi Collins Kasimba, som er rådgiver hos Kwithu Kitchen. Han er både birøkter og forretningsrådgiver. Han bistår bøndene i å tenke helhetlig –fra produksjon til butikk. Han gir også råd om hvordan man kan foredle honningen best mulig, hvordan bikubene skal driftes, og hvordan bøndene kan utvikle seg som leverandører.

– Ofte handler det om å endre tankesettet fra å drive tradisjonelt til oppskalering og større produksjon for å nå ut til nye markeder, forklarer han.

Mens birøkterne står rundt, demonstrerer han hvordan han røyker biene i bikuben, slik at biene blir sløve. Da er det enklere å sjekke dagens fangst.

Landdirektør i Kirkens Nødhjelp, Håvard Hovdhaugen, forteller at dette er ny- brottsarbeid som har gitt gode resultater: – Det har tradisjonelt blitt produsert en god del honning i Malawi, men sjelden blitt gjort på en moderne, effektiv måte.

Sjelden har honningen blitt videreforedlet og tilbudt for salg gjennom butikker.
– Det vi gjør nå, er å tilby opplæring samt moderne utstyr som gjør at det produseres mer effektivt og i større mengder. Det unike her er at vi har klart å koble birøkterne til en privat aktør som har utstyr til å foredle honning, og som har distribusjonsappara- tet klart slik at honningen nå selges over hele landet gjennom butikker og supermarkeder. Etterspørselen er så stor at all honning som produseres, blir kjøpt og foredlet, sier han.

NYE INVESTERINGER

I dag var det akkurat nok honning til å ta med tilbake til landsbyen.
– Jeg produser nå 47 kilo med honning i året, og pengene jeg tjener, har jeg brukt på å investere mer i gården min.

Han forteller at han har grønnsaks- produksjon ved siden av.
– Jeg har kjøpt flere redskaper, skolegang og skolebøker til barna og gjødsel, forklarer han. Hva har endret seg mest for deg?

– Nå har jeg en forutsigbar inntekt, smiler han.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Hovdhaugen.