Kirkens Nødhjelp Magasinet

- 45 prosent er barn

Eksperten forklarer:

- 45 prosent er barn

Volden eskalerte kraftig denne høsten i Israel og i Palestina. Her forklarer Midtøsten-forsker Erik Skare mer om bakgrunnen.

Hvem: Erik Skare, Midtøsten-forsker ved Universitetet i Oslo

Hva: Gaza og konflikten mellom Israel og Palestina

- Hva er Gaza-stripen?

- Gaza-stripen er et lite geografisk område på størrelse med Mjøsa i Norge og ligger helt sør i Israel/Palestina, på grensen til Egypt. Der bor det cirka 2.3 millioner palestinere, og omtrent halvparten av dem er flyktninger fra det som i dag er Israel.

Gaza har vært under blokade siden 2005 og under styring av Hamas siden 2007. På grunn av blokaden er cirka 80 prosent av Gazas befolkning avhengig av internasjonal bistand. Omtrent 45 prosent av Gazas befolkning er barn.

- Hvem styrer palestinerne?

- Akkurat nå er det en politisk splittelse mellom Hamas, som styrer Gaza-stripen, og Fatah (palestinsk organisasjon, red. anm.), som styrer Vestbredden.

- Hvem er Hamas?

- Hamas er en palestinsk nasjonalistisk, islamistisk bevegelse som ble grunnlagt i 1987, kort tid etter at den første intifadaen brøt ut, og begynte å gjennomføre voldelige aksjoner mot israelske mål kort tid etter. Hamas består i dag av en politisk, sosial og militær fløy, og det er Hamas som har styrt Gaza-stripen siden 2007.

- Hvorfor er Gaza så viktig i konflikten mellom Israel og palestinerne?

- Gaza har alltid vært et hovedsete for palestinske protester og motstandskamp. Det var der palestinsk Islamsk Jihad (militant islamistisk organisasjon, red. anm.) og Hamas ble grunnlagt. Det var også der den første intifadaen (palestinsk opprør, red. anm.) brøt ut. Og før det var det også der PLO og deres grupperinger gjennomførte sine aksjoner fra 1969 til 1971.

Etter at Hamas tok makten på Gaza-stripen i 2007, har konfliktnivået på Gaza-stripen og i Israel ikke gått noe ned.

- Hva er de viktigste hovedkonfliktsakenemellom Israel og Palestina?

- Når man snakker om konflikten mellom israelere og palestinere og om hvordan den skal løses, snakker man gjerne om de praktiske spørsmålene: palestinske flyktningers rett til å vende tilbake, Jerusalem som hovedstad og bosetninger. Men hvis vi skal snakke generelt om konflikten, er dette egentlig et spørsmål om Israels okkupasjon av de palestinske områdene og at palestinerne er fratatt grunnleggende menneskerettigheter.

Tekst: Åsne Gullikstad. Foto: Lucian Muntean