Kirkens Nødhjelp Magasinet

Forlater Mali etter fem år som landdirektør

Mali:

Forlater Mali etter fem år som landdirektør

Da Anne Cathrine Seland fikk mulighet til å bli landdirektør i et av Afrikas fattigste land, måtte hun gripe den.
– Det som har gjort størst inntrykk på meg, er menneskemøtene. Det å komme tett på livene til
menneskene vi hjelper, og forstå deres utfordringer.

De siste årene har Anne Cathrine Seland bodd i Malis hovedstad Bamako og arbeidet som landdirektør for Kirkens Nødhjelp i Mali og Burkina Faso. Hun kom fra jobben som HR-direktør ved Kirkens Nødhjelps hovedkontor i Oslo.

– Å jobbe ute var noe jeg hadde hatt lyst til lenge. Jeg hadde tidligere vært utplassert ved vårt landkontor i Kongo i seks uker og fått smaken på å jobbe i felt. Så da denne muligheten dukket opp, bestemte jeg meg for å søke, forteller Seland.

I Mali og Burkina Faso jobber Kirkens Nødhjelp blant annet med å gi folk økt tilgang til vann, sanitær og hygienetjenester og forebygge kjønnsbasert vold.

– En viktig del av arbeidet har vært å styrke lokal konfliktløsning og å inkludere kvinner i fredsprosessene. I vårt arbeid har vi sett hvor viktig det er å jobbe lokalt med lokale organisasjoner som har tillit i befolkningen. I tillegg har det vært viktig med tiltak som bygger motstandsdyktighet i lokalsamfunn for å gjøre samfunnet mer rustet for å takle kriser, sier Seland.

KREVENDE SIKKERHETSSITUASJON

Mali og Burkina Faso ligger i Sahel-regionen, hvor mye av utviklingen går i feil retning. Korrupsjon, dårlig styresett, mangel på lønnet arbeid, ekstremvær og jihadistiske grupper gjør situasjonen svært vanskelig.

I årene Seland har jobbet i regionen, har dette ført til at sikkerhetssituasjonen har blitt stadig tøffere. De jihadistiske gruppene tar stadig kontroll over større geografiske områder. Tidligere i år kom også nyheten om at FNs fredsbevarende styrker i Mali, MINUSMA, forlater landet etter 10 år.

– Jeg er veldig bekymret for utviklingen. Det er mange områder jeg ikke kan reise til nå, som ble regnet som trygge da jeg startet som landdirektør. Jeg tenker mye på familien og barna til mine kolleger og hvordan sikkerhetssituasjonen vil påvirke livene deres i tiden som kommer, sier Seland.

Hun forteller at mange av historiene til menneskene hun har møtt som landdirektør, har gjort sterkt inntrykk på henne.

– Mennesker på flukt som forteller om det de har opplevd, gjør meg opprørt, men også motivert til å stå på for å synliggjøre de utfordringene befolkningen i Sahel står overfor. Det er også veldig motiverende å se at
det vi gjør, har verdi, sier Seland.

Hun forteller at Kirkens Nødhjelp, sammen med våre partnere, driver flere trygghetssentre for kvinner som har vært utsatt for seksuell eller fysisk vold.

– En kvinne jeg møtte her, fortalte at hun for første gang på seks måneder hadde kunnet le igjen etter de grusomme tingene hun hadde vært utsatt for. Hennes fortelling ga meg frysninger. Det er slike historier som får meg til å føle at arbeidet vi gjør, virkelig gjør en forskjell, sier Seland.

Hun forteller at noe av det mest givende med jobben er å se at prosjektene som ble satt i gang da hun startet, fortsatt er i drift.

– Et eksempel på dette er vannbrønner som vi bygget for flere år siden, som fortsatt er i bruk. Vi etablerer vannkomiteer som har ansvar for å vedlikeholde brønnene. De spiller en viktig rolle i dette arbeidet. I mange landsbyer er disse brønnene helt avgjørende for at folk skal ha tilgang til rent drikkevann, sier Seland.

ET ÅPENT OG GJESTFRITT FOLK

Etter fem år i Mali flytter Seland nå tilbake til Oslo, hvor hun skal jobb på Kirkens Nødhjelps hovedkontor.

– Det har vært noen fantastiske år, og jeg tar med meg mange gode minner. Jeg gruer meg til den kalde vinteren i Norge, men ser fram til nye utfordringer på hovedkontoret, sier Seland.

– Hva vil du savne mest?

– Jeg vil savne mine kollegaer og alle de andre flotte menneskene jeg har fått lov til å møte. Og så vil jeg savne kulturen, gjestfriheten og ikke minst humoren.

Tekst: Kristine Eid. Foto: Håvard Bjelland