Kirkens Nødhjelp Magasinet

Israel/Palestina: Uskyldige sivile rammes hardest

Israel/Palestina:

Uskyldige sivile rammes hardest

I høst eskalerte konflikten mellom Israel og Palestina. Kirkens Nødhjelp står solidarisk med palestinere og israelere som rammes av den grusomme volden.

Det var vanskelig å forestille seg den forferdelige situasjonen sivilbefolkningen på begge sider opplevde da konflikten mellom Israel og Palestina eskalerte i starten av oktober.

– Gaza har vært under en ulovlig blokade siden 2005. Situasjonen for de 2,3 millioner innbyggerne har blitt verre dag for dag. Våre ansatte inne i Gaza og Jerusalem jobbet intenst med å organisere utdelingen av nødhjelp i tett samarbeid med FN-organisasjonen UNRWA de første dagene, forteller Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

DELTE UT MAT OG NØDHJELP

Takket være flere tiårs tilstedeværelse i Palestina kunne vi etter kort tid samarbeide med andre organisasjoner om å organisere nødhjelp til internt fordrevne i Gaza. Maten ble delt ut ved en skole i Sør-Gaza hvor 24.000 mennesker hadde søkt tilflukt få dager etter eskaleringen av konflikten.

– Eskaleringen av konflikten i høst har vært grusom. Nok en gang er det uskyldige sivile som rammes hardest. Partene og verden for øvrig kan ikke snu ryggen til dette, sier Høybråten.

Kirkens Nødhjelp startet sitt humanitære arbeid i Palestina på tidlig 1950-tallet, og driver nå et omfattende bistandsarbeid på Vestbredden, Øst-Jerusalem og i Gaza. Vi har et felles landkontor med danske Folkekirkens Nødhjælp og samarbeider både med israelske og palestinske sivilsamfunnsorganisasjoner.

Sammen med våre partnere har vi arbeidet for å redde liv, bygge motstandsdyktige lokalsamfunn og motvirke ulikhet. Målet har vært å bygge et fredelig Palestina. Sammen med våre partnere har vi implementert humanitær innsats og langsiktige utviklingsprogrammer.

Tekst: Kristine Eid. Foto: Håvard Bjelland