Kirkens Nødhjelp Magasinet

04 2023

Leder: Sammen gir vi medmennesker håp

Leder

Sammen gir vi medmennesker håp

Julen er en tid for medmenneskelighet og varme samt refleksjon og ettertanke over året som har gått.

2023 var et år med naturkatastrofer, og vi fikk virkelig kjenne klimaendringene på kroppen. Sudan ble rammet av krig, Libya opplevde en enorm flomkatastrofe, og konflikten i Israel og Palestina eskalerte.

I starten av året ble Tyrkia og Syria rammet av et kraftig jordskjelv som tok livet av over 50.000 mennesker og gjorde millioner hjemløse. Takket være vår mangeårige tilstedeværelse i Syria kunne vi sette i gang en respons for å hjelpe de berørte bare timer etter jordskjelvet.

I februar markerte vi at det var ett år siden krigen i Ukraina startet. Krigen har ikke bare rammet landene som er involvert, men også bidratt til inflasjon og høye priser på mat og drivstoff over hele verden. Og det er de fattige landene som rammes hardest, blant annet i Libanon, hvor det siden krigen brøt ut, har vært en firedobling av prisene på brød og sukker og en femdobling av bensinprisene.

I Libanon bor det mer enn 1,5 millioner syriske flyktninger. I dette magasinet møter vi en syrisk familie som er hardt rammet av krisene landet står i. Familiens yngste medlem, Mohamad, er bare åtte måneder gammel. Han har alle odds mot seg. Men på et senter drevet av våre partnere, har familien fått hjelp til å dekke sine primære behov, og Mohamad har fått vaksiner og medisiner.

«Et barn er født i Betlehem», synger vi i julen og feirer barnet som ble født av Maria i en stall i Betlehem. Vi i Kirkens Nødhjelp jobber hver eneste dag for at barn som fødes i verden i dag, skal få en god start på livet med en trygg fødsel, gode helsetjenester, rent vann, god ernæring og trygghet. Det har alle barn rett til uansett hvor de er født i verden.

Julens viktigste gave er den gaven Jesus ønsker seg fra oss: «Det du gjorde mot en av disse mine minste søsken, har du gjort mot meg.» Vi håper du vil være med og gi medmennesker et håp. Ønsk deg – eller gi
bort – en gave som gir håp og bidrar til fred og en mer rettferdig.

Riktig god jul fra alle oss i Kirkens Nødhjelp!