Kirkens Nødhjelp Magasinet

04 2023

Zambia: Arr for livet etter krig og konflikt

Zambia

Arr for livet etter krig og konflikt

På grensa til Den demokratiske republikken Kongo (DRC) har flere tusen funnet en trygg havn etter angrep og vold. Men til tross for at årene går, er det mange sår som ikke vil gro.

På det meste har det bodd 10.000 mennesker her i Mantapala i Zambia, hvor folk flyktet fra angrep i Den demokratiske republikken Kongo (DRC) i 2018.

Drap, gatekamper og ødeleggelser var blitt en del av hverdagen, og over 685.000 flyktet til nabolandene.

En av dem var Kalombe Wakalombe Justin. Flere av barna hans ble drept hjemme mens resten av familien så på.

– Vi ble ødelagt, alle sammen. Det var helt grusomt, sier han.

MÅTTE FORLATE ALT

Familien var hjemme i huset sitt da angrepene startet. Selv var Kalombe på jobb i åkeren da han hørte skrik.

– Jeg løp alt jeg orket for å komme hjem, men da var det allerede for sent. Han hadde fire barn, men bare to overlevde. Sammen med kona og de to som var igjen, forlot de alt og kom seg over grensa til Zambia.

Nå har de bodd i leiren i flere år, men de bærer fortsatt med seg det som skjedde.

– Ingen av oss har kommet oss siden det, vi har ikke klart å komme oss videre, så nå bruker jeg all min tid på hjelpe andre som har opplevd det samme som oss.

I 2019 inngikk Kirkens Nødhjelp en fireårig avtale med EU om å støtte ofre for kjønnsbasert vold og jobbe for å endre holdninger i provinsen Luapula. Programmet, Natwampane, skulle rulles ut i tolv distrikter, der Samfya var et av dem. En viktig del av prosjektet er bedre samhandling mellom ulike etater, som sykehus, krisesenter, politiet og rettsinstansen.

Et av stedene hvor dette programmet er rullet ut, er i leiren hvor Kalombe og familien bor. Han forteller om uvurderlig støtte og hjelp.

do1.jpg
Da leiren ble åpent, var Kirkens Nødhjelp til stede med rent vann og bygde doer i tillegg til å bistå med helsetjenester.

– Vi har fått hjelp til å sette ord på det som er vanskelig. Samtidig har programmet vært med på å forebygge vold i leiren.

Selv bruker han familiens historie til å få andre til åpne seg om det som har skjedd, slik at også de kan få samme hjelp og støtte.

Kalombe var også med på bygge doer, som Kasenga Muzombe nyter godt av.

– Jeg husker hvordan det var her uten toaletter, det var utfordrende. Nå har jeg heldigvis do rett ved siden av huset mitt, smiler hun.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland