Kirkens Nødhjelp vannmagasin

Hawos hjelpende hånd

Etter at mamma og storebror døde, har 12 år gamle Hawo tatt over mye av det daglige ansvaret for familien. - Aller helst vil jeg bli sykepleier. Fordi jeg jeg ønsker å hjelpe andre.

Smilet sitter et stykke inne, men det er likevel en voksen mildhet i blikket til Hawo. Som en blanding av sjenanse og ikke minst opplevelser ingen unner et barn. For få år siden, hun husker det så godt, levde hun med mor og far, fem brødre og en søster. Et enkelt, men godt liv som nomader ute i det golde ørkenlandskapet i Puntland, Somalia. Det var før regnet sluttet å komme. Sesong etter sesong. Før geitene de livnærte seg av startet å dø, en etter en. Før de selv ble utmagret. Før Hawo så mistet mamma og deretter storebroren sin. Han var bare skinn og bein, og da han ble syk , maktet ikke kroppen mer.

STAGGET DØDEN

– Vi har ingenting. Men vi kom hit for at vi ikke skulle dø, sier Hawo med lav stemme. Og forteller om da de voksne bestemte at storfamilien måtte komme seg til Garowe, provinshovedstaden bare fire mil unna. Hit til flyktningleiren Jilab 3. Hvor nye klimaflyktninger strømmer til hver eneste dag. I 2010-2012 ble Somalia rammet av den mest alvorlige tørken på 60 år, og hungersnøden tok livet av nærmere 260.000 mennesker. Om massiv nødhjelp så langt har klart å stanse de massive dsødstallene, er ifølge FN 2.6 millioner somaliere på flukt, hovedsaklig fra tørke, men også konflikt.

6 stort.jpg

LIVSNØDVENDIG VANN

Om de har mistet stort sett alt, sørger Kirkens Nødhjelp for rent vann her i leirene. Det er helt avgjørende for å unngå vannbårne sykdommer som kolera – og for at folk i det hele tatt skal kunne overleve under de svært krevende forholdene. Og de daglige turene til en av vannpostene er det Hawo som i all hovedsak står for. I tillegg til at hun lager mat, vasker klær, passer småsøsken og holder rent i og utenfor det enkle teltet. Som om ikke det er nok, gjør hun mye av det samme også for tanten som bor i en annen flyktningleir bare 20 minutters gange unna.

ET AV DE BESTE

– Hawo er et av de beste barna som finnes. Hun er fortsatt så ung, men gjør alt av husarbeid, også mange ting vi ikke trenger å be henne om. Hun er ærlig og gjør mye helt på eget initiativ, jeg tror at hun kan bli en god entrepenør, sier Fadumo Abdinur Hirsi (60) og klapper kjærlig på tantebarnet sitt. Som også har blitt en kløpper på å flette tepper. Som de selger for å tjene noen somaliske shilling til mat og klær.

– Aller helst skulle jeg ønske at hun kunne gå på skole, men etter at moren hennes døde, er det vanskelig for oss. Uten litt hjelp fra snille naboer tror jeg ikke vi hadde klart oss. Uansett håper og tror jeg, når søsknene blir litt større, at

Hawo en dag kan starte opp på skolen, sier Fadumo. Tolvåringen selv nøler ikke på spørsmålet om hva hun ønsker å bli, og smiler til oss med kritthvite tenner.

HJELPE ANDRE

– Jeg vil være en flink jente. Jeg ønsker å hjelpe andre, og om jeg får jobb på et sykehus, kan jeg hjelpe mange. Og kanskje gi baller til barna, så de har noe å leke med. Det har jeg lyst til, sier Hawo og legger veslevoksent til: – Om den planen ikke går i oppfyllelse, og jeg ikke får gått så mye på skole, så vil jeg starte min egen lille butikk, der jeg kan tjene mine egne penger og kjøpe meg et eget hus å bo i. De andre i familien min kan også bo der.

9 størst.jpg

Tekst: Arne Grieg Riisnæs