Kirkens Nødhjelp vannmagasin

Med hjerte for mennesker og vann

Når Ebba Tafese besøker landsbyene hvor Kirkens Nødhjelp jobber med vann, kommer folk strømmende til for å gi ham en «high five». For det er ikke bare prosjektene han har kontroll på, han er også på hils med de fleste.

– Hei, hvordan har du det, smiler han og hilser på guttegjengen på etiopisk vis. Skulder mot skulder. Vi er i Beseko i Etiopia, en landsby som fikk vann i 2018. Ebba Tafese er sjefen for vann, sanitær og hygieneprogrammet til Kirkens Nødhjelp i Etiopia. – Det er det sjette året mitt i Kirkens Nødhjelp nå, så det har blitt noen år, smiler han. Han hadde en helt klar plan da han begynte. – Jeg ville være med på å forandre liv. Gjennom jobben kan jeg det. Sammen med Kirkens Nødhjelp forandrer vi liv for marginaliserte mennesker, som ikke får dekket de mest grunnleggende behovene. Det er mye Ebba liker med jobben sin, men akkurat det å forandre liv er viktig for ham. – Jeg liker aller best at jobben min betyr en endring for så mange mennesker. Gjennom jobben Kirkens Nødhjelp og jeg gjør, får folk rent og trygt vann. Vi gir folk et verdig liv. Og ringvirkningene er store. – I tillegg til vann får de opplæring i hygiene og hvordan de kan ta vare på seg selv og miljøet rundt seg. Alt dette er med på gi folk bedre helse.

1 Ebba.jpg

Det gjør ekstra stort inntrykk på ham å se folk få vann for aller første gang. – Når folk for aller første gang i hele livet får se rennende, rent vann komme ut av rørene vi har bygget, og trygt kan drikke det – det gjør meg så lykkelig. Det er noe av det beste ved jobben min. Og han føler seg ofte stolt. – I tillegg til å være stolt av jobben vi gjør, får jeg utrolig mye energi og overskudd til å yte enda bedre i jobben min. Ebba opplever utrolig mye i felt, men noe av det som virkelig fester seg, er nettopp folk. – Alle de fine folkene jeg jobber med, er spennende. Vi møter så mange forskjellige folk i ulike settinger og områder. Og hvert nytt sted byr på nye muligheter til å jobbe med fine folk. Det er ikke bare ute han møter fine folk. Ebba er også veldig fornøyd med kollegaene sine. – Jeg har fantastiske kollegaer. Alle er profesjonelle, erfarne folk, og det er en fryd å ha dem rundt meg. Vi jobber tett og samarbeider godt om ulike prosjekter og oppgaver.

Tekst: Anette Torjusen
Foto: Håvard Bjelland