– Midtøsten er i ferd med å bli endret for all framtid

Minoriteter har lenge vært ekstra utsatt for diskriminering og overgrep i Syria og Nord-Irak. 90 prosent av alle kristne og jesidier er nå på flukt, enten internt eller i utlandet. Noen steder er landsbyer og områder helt tømt for enkelte minoriteter.

– Det begynner å haste med å gi håp og finne langsiktige løsninger hvor disse menneskene kan føle seg inkludert og ivaretatt. De har gått gjennom opplevelser vi knapt kan forstå, og vi er nødt til å tilpasse bistanden vår til de ulike minoritetene sine behov. Om vi ikke gjør det, så risikerer vi å bomme totalt med bistanden som blir gitt. Og det kan vi ikke ta oss råd til, sier generalsekretær i Kirkens Nødhjelp Anne-Marie Helland.

Kirkens Nødhjelp og Kirkenes Verdensråd har i rapporten "The Protection Needs of Minorities from Syria and Iraq" forsket på minoriteters posisjon og rolle i konfliktene som pågår i Syria og Nord-Irak. Rapporten tar for seg intervjuer med 4.000 flyktninger som har fortalt om sin situasjon og sine behov.

Se rapportlanseringen fra Litteraturhuset i Oslo her:

Last ned hele rapporten her (pdf) eller les hvert kapittel her:

Executive Summary
Introduction