Din bedrift redder liv

Vann i katastrofer

Støtt flomofrene i Malawi

Kirkens Nødhjelp har jobbet langsiktig i Malawi i flere år, og takket være våre katastrofepartnere gir vi nå livsviktig nødhjelp til mange tusen berørte mennesker.

I mars har syklonen Idai skapt en katastrofe sørøst i Afrika. Malawi er blant landene som er hardest rammet av uværet. Kirkens Nødhjelp har jobbet langsiktig i Malawi i flere år, nå gir vi livsviktig nødhjelp til mange tusen berørte mennesker.

Landdirektør i Malawi, Håvard Hovdhaugen, rapporterte i går fra felt at situasjonen er kritisk. Så langt har minst 59 personer mistet livet, og nærmere 600 skadet etter det kraftige uværet. 87.000 mennesker har mistet husene sine, og over 700 000 mennesker har behov for humanitær hjelp. Flere leirer har blitt etablert for de som har mistet hjemmene sine, og nå er det avgjørende at nødhjelpen når fram.

Hva gjør Kirkens Nødhjelp?

Nå har flomvannet trukket seg tilbake i de fleste områdene, men konsekvensene av syklonen kommer til å vare i svært lang tid. Store avlinger har blitt ødelagt, det vil påvirke matsikkerheten i måneder framover. Avlingene var på det nærmeste klare til å bli høstet, og matsikkerheten i områdene rammet av uværet ville være gode det kommende året. Nå er situasjonen svært usikker for flere hundre tusen malawiere.

Det er også kritisk mangel på rent drikkevann i de fleste leirene som er etablert. Bangula leir i Nsanje huser nærmere 10 000 mennesker som har flyktet, de har svært begrenset tilgang til rent drikkevann. De fikk for et par dager siden tilgang til toaletter, men foreløpig er det bare 7 toaletter for hele leirens befolkning. Oversvømmelsene gir stor risiko for sykdomsutbrudd som kolera, diare og infeksjoner. Kirkens Nødhjelp jobber nå med å vann og hygiene i Malawi, sammen med en av våre lokale partnere. Vi prioriterer i første omgang å bidra med rent drikkevann, toaletter og husly, men det blir også viktig med opplæring innen hygiene slik at vi kan redusere risikoen for sykdomsutbrudd.

Din støtte redder liv

Når krisesituasjoner slik som dette inntreffer er Kirkens Nødhjelp avhengig av gaver fra givere og samarbeidspartnere. Midlene fra våre katastrofepartnere har bidratt til at vi har kunne hjelpe mennesker i humanitære kriser. Som katastrofepartner bidrar din bedrift med en årlig støtte som sikrer at Kirkens Nødhjelp på en god måte kan opprettholde sin kapasitet og kompetanse på arbeidet med katastrofer. Dermed kan vi rykke ut raskt neste gang katastrofen inntreffer.

I kriser er vann kritisk. Mangel på tilgang til rent drikkevann tar ofte flest liv, derfor er Kirkens Nødhjelp først på plass med rent vann. Gi et liv med vann!

• Sett inn et beløp på gavekontoen vår: 1594 228 7493. Merk gaven med «Katastrofedonasjon».
  • Bli Katastrofepartner: send en e-post til bedrift@nca.no eller ring oss på telefon 22 09 27 00
  • Eller gi en donasjon her