Sett ulikhet på dagsorden – fjern skatteparadisene

Send en sms med kodeord OPPROP DAVOS og ditt navn til 2468.

Utenriksminister Børge Brende under Norad-konferansen i 2015. Foto: Aina Johnsen Rønning / Kirkens Nødhjelp

Den økonomiske ulikheten i verden fortsetter å vokse. En jevnere fordeling krever bedre globale skattesystemer. Norge og utenriksminister Børge Brende har en mulighet til å vise lederskap og presse andre land til å bli med på kampen mot skatteparadiser.

Denne uka er verdens økonomiske elite nok en gang samlet i Davos. Mens de rike diskuterer, øker ulikheten i verden stadig. 8 enkeltmennesker sitter på like mye velstand som den nedre halvparten av verdens befolkning. De fattigste 10 prosentene av verdens befolkning fikk økte inntekter på mindre enn 3 dollar om dagen fra 1988 til 2011, mens den rikeste 1 prosenten fikk økte inntekter 182 ganger så store.

For å få en verdensøkonomi som fungerer for alle, må vi få en slutt på skatteparadiser. Gode skattesystemer er selve grunnlaget for velferd som utdanning og helsetilbud. Panama Papers har synliggjort bare noe av skadene som finansielt hemmelighold og skatteunndragelse fører med seg.

På World Economic Forums møte i skatteparadiset Sveits må Børge Brende sette ulikhet på dagsorden, og legge press på sine kolleger til å ta kampen mot skatteparadisene, blant annet gjennom såkalt land for land-rapportering.

Slik jobber Kirkens Nødhjelp med økonomisk ulikhet og ressursfordeling