Nigeria

Vårt arbeid i Nigeria fokuserer på tre temaer: kjønnsbasert vold; vann, sanitær og hygiene; og unges seksuelle og reproduktive helse.

Nigeria er det mest folkerike landet i Afrika, med den største økonomien og det største demokratiet. Til tross for dette har myndighetene økende utfordringer med å håndtere etniske og religiøse konflikter. Det nordøstlige Nigeria er spesielt utsatt for angrep fra jihadistgrupper, og dette har resultert i at tusener av nigerianere har mistet livet i dette området de siste årene. Krisen i denne regionen har utviklet seg til å bli en regional væpnet konflikt som blir omtalt som «Lake Chad-krisen». Selv om det er akutt behov for humanitær hjelp og beskyttelse for over sju millioner mennesker (inkludert 1,8 millioner tvangsflyttede mennesker), blir den langvarige krisen ofte oversett internasjonalt og av mediene.

296A0442.jpg

Hvem er vi

Kirkens Nødhjelp har drevet med humanitært hjelpearbeid i konfliktområdene i Nord-Øst-Nigeria siden 2017. Organisasjonen jobber tett sammen med de nasjonale samarbeidspartnerne i landet, en tilnærming som innfrir mandatet med å styrke det sivile samfunnet.

P1010776.jpg

Hva vi gjør

Kirkens Nødhjelp har som mål å redde liv, begrense lidelse og beskytte verdigheten til befolkningen som er berørt av konfliktene. Sammen med partnerne har Kirkens Nødhjelp iverksatt humanitære programmer innenfor disse områdene:

• Kjønnsbasert vold (GBV)
  • Unges seksuelle og reproduktive helse (ASRH)
  • Vann, sanitær og hygiene (CRWASH)

Humanitær respons

Kirkens Nødhjelp jobber med den langvarige krisen i Nigeria gjennom å etablere strategier for å forebygge kjønnsbasert vold og for å fremme trygg hygienepraksis i hjemmet. Ved å tilby rent vann og miljøtilpassede sanitærforhold forebygger vi helseutfordringer knyttet til vann, sanitær og hygiene.

Langsiktig utvikling

For å kunne fremme langsiktige og holdbare løsninger jobber Kirkens Nødhjelp med å styrke kapasiteten til lokale partnerorganisasjoner, samfunnsorganisasjoner og helseklinikker som støtter overlevende som har opplevd kjønnsbasert vold. Prosjektene er tilpasset føringene til føderale og statlige departementer og koordinert med samarbeidspartnere for å forsikre om at det humanitære arbeidet er koblet til den langsiktige utviklingsplanen i landet. Kirkens Nødhjelp bidrar også med å styrke samspillet og forståelsen mellom ulike religiøse samfunnsgrupper gjennom interreligiøse fora som samler muslimske og kristne grupper rundt viktige sosiale og samfunnsmessige temaer.

Hvor jobber vi

Kirkens Nødhjelp er aktive i fire lokale myndighetsområder i delstaten Borno i Nord-Øst-Nigeria: Dikwa, Monguno, Gwoza-Pulka, Chibok og Maiduguri.

• Ekklesiyar Yan`uwa (EYN)
  • Federation of Muslim Women's Associations in Nigeria (FOMWAN)
  • Christian Council of Nigeria (CCN)