Kirkens Nødhjelp og klima

COP21

Nå handler det om penger

Fattige land forventer mer av de rike landene når ministrene er på plass og klimaforhandlingene går over i en ny fase. Nå er det diskusjoner om finansiering som står i sentrum i Paris.

- Vi er glade for at klima- og miljøminister Tine Sundtoft nå er på plass. De norske forhandlerne gjør en god jobb, men de trenger politisk mandat til å gå lenger. Som politisk leder for den norske delegasjonen er hun den eneste som har mulighet til å forplikte Norge til økt innsats, sier Ingrid Næss-Holm, klimarådgiver i Kirkens Nødhjelp.

Det er allerede kjent at den norske regjeringen har kuttet klimabevillgningene i neste års statsbudsjett, noe som sender et uheldig signal internasjonalt. Men diskusjonene i Paris handler vel så mye om finansiering i de kommende årene, og her har Sundtoft mulighet til å øke Norges ambisjoner.

Må se mer vilje

- Klimafinansiering er et av de vanskeligste og viktigste spørsmålene i forhandlingene. Norge og andre rike landene setter muligheten for en ambisiøs klimaavtale i fare når de somler med å oppfylle gamle løfter. Når politikerne tar over ansvaret den siste uken av forhandlingene må vi se mer vilje til handling enn vi har gjort så langt, sier Næss-Holm.

Ingrid Næss-Holm er klimarådgiver i Kirkens Nødhjelp og deltar på klimaforhandlingene i Paris.

Det pågår tunge diskusjoner mellom landene om fordeling av ansvaret for å kutte utslipp og finansiere klimatiltak.

- Den formelle delingen av rike og fattige land under FNs klimaavtaleverk er fra 1992. Denne inndelingen er utdatert, men vi må ikke glemme at det er forskjell på land. Nå er utfordringen å skape en ny og mer dynamisk måte å fordele ansvaret mellom rike og fattige, sier Næss-Holm.

Kirkens Nødhjelps pressekontakter i Paris:

Ingrid Næss-Holm, Klimarådgiver
E-post: inh@nca.no