Libanon rammet av ny krise

Til nå har over 100 liv gått tapt og hundretusenvis står uten et hjem. Behovet for nødhjelp er enormt etter den katastrofale eksplosjonen i Beirut. Folk trenger rent vann, mat og husly.

MicrosoftTeams-image (3).png

Allerede før eksplosjonen var situasjonen i Libanon akutt. Landet som allerede huser 1,5 millioner syriske flyktninger, er hardt rammet av fattigdom, konflikt, pandemi og økonomisk og politisk krise.

-Ingen trodde situasjonen kunne bli verre her i Libanon, med økonomisk kollaps, enorm fattigdom og pandemi. Så kom den katastrofale eksplosjonen, og nå har mange mistet alt. Vi må stå sammen med den hardt prøvede befolkningen i Libanon, og gjøre det vi kan for å hjelpe, sier Benedicte Næss Hafskjold, Kirkens Nødhjelps landdirektør i Libanon.

733735e8-52d2-4724-8182-39f0287d1341bredde.jpg
Benedicte Næss Hafskjold i Beirut. Foto: Kirkens nødhjelp/Joakim Elli

Vi har arbeidet i Libanon siden 2013 og hjelper de mest sårbare menneskene, de som mangler rent vann, mat og et trygt sted å være. Våre medarbeidere hjelper der behovene og nøden er størst, sammen med våre lokale partnere, blant annet det lokale kirkerådet. Arbeidet med å sikre at de mest sårbare menneskene får rent vann og hygiene, står i fokus. Kirkens Nødhjelp har også en viktig rolle i koordineringen av innsatsen, slik at de ulike lokale og internasjonale organisasjonen jobber mest mulig effektivt sammen.

Les mer om vårt langsiktige arbeid i Libanon her

Publisert: