Matmangel og politisk kaos på Haiti

42 prosent av befolkningen på Haiti står i fare for å sulte, ifølge FN. Samtidig øker de voldsomme opptøyene og det politiske kaoset i landet.

IMG_0032 (2).jpg

Foto: Kirkens Nødhjelp.

I forrige uke måtte Kirkens Nødhjelps Haiti-kontor stenges grunnet voldsom uro i kjølvannet av at den kaotiske politiske situasjonen i landet. Deler av opposisjonen hevder at perioden for president Jovenel Moïse gikk ut 7. februar, og krever nå at han går av umiddelbart.

BEKYMRET FOR SIVILBEFOLKNINGEN

En høyesterettsdommer i Haiti har gått ut på TV og sagt at han nå er landets lovlige president. President Moïse sier på sin side at han har stoppet et forsøk på statskupp.

– Vi er bekymret for at for at president Moïse nå styrer ved dekreter, og at han beveger seg i autoritær retning for å beholde makten. Vi frykter det vil gjøre situasjonen enda verre for en sivilbefolkning som allerede har lidd lenge, sier Johan Hindahl, seniorrådgiver og Haiti-ekspert i Kirkens Nødhjelp.

4 MILLIONER VIL HA BEHOV FOR MATVAREHJELP

En FN-rapport viser at 42 % av befolkningen står i fare for å sulte. Inflasjonsnivået går opp og prisene på matvarer har steget kraftig det siste året.

Det betyr at rundt 4 millioner mennesker vil ha behov for matvarehjelp for å overleve. Ifølge FN vil denne situasjonen bare forverre seg frem mot sommeren.

VOLD, USTABILITET OG PANDEMI

Skulle opposisjonen overta makten i landet er det lite grunn til å tro at situasjonen for sivilbefolkningen vil bedres.

– Haiti er det fattigste landet på den vestlige halvkule, og er nå rammet av alvorlig matmangel, covid-19, omfattende vold fra væpnede gjenger og politisk ustabilitet. Regjeringen ser ut til å være ut av stand til å dekke befolkningens grunnleggende behov, sier Hindahl.

Deler av hovedstaden Port-au-Prince er kontrollert av væpnede gjenger. De står bak flere kidnappinger de siste månedene, blant annet av barn.

ET KRISERAMMET LAND

Mer enn halvparten av Haitis befolkning lever under fattigdomsgrensen. Siden 2017 har de opplevd forstyrrelser på grunn av protester mot korrupsjon, mangel på offentlige tjenester og stigende levekostnader.

På grunn av Haitis beliggenhet er landet sårbart for klimaendringer og har høy risiko for naturkatastrofer. Tørke og kraftige orkaner er mer og mer vanlig og har negativ innvirkning på matsikkerheten. I 2016 førte orkanen Matthew til at hundrevis mistet livet, og at deler av det sørlige Haiti ble ødelagt.

Kirkens Nødhjelp startet humanitære programmer og utviklingsprogrammer i Haiti i 1987. Vårt arbeid i Haiti fokuserer på to temaer: vann, sanitær og hygiene; og klimasmart landbruk og jobbskaping.

JohanHindal (edit).jpg

Foto: Kirkens Nødhjelp.