Når båten seiler inn

Flere titalls av våre mest folkekjære artister har sammen spilt inn sangen "Når båten seiler inn". Alle inntekter skal i sin helhet gå til Kirkens Nødhjelps arbeid for flyktninger.

Når båten seiler inn video

Ikke siden tsunamikatastrofen for ti år siden, og sultkrisen i Afrika på midten av åttitallet, har et så stjernespekket lag av artister gått sammen om en sang som skal hjelpe de som trenger det som aller mest.

Denne gang er det Helene Bøksle, Arve Tellefsen, Carola, Ole Edvard Antonsen, Hanne Krogh, Sølvguttene, Trine Rein, Maria Arredondo, Martin Halla, Oslo Gospel Choir – og et kobbel av andre toppartister som står sammen med Kirkens Nødhjelp og arbeidet for flyktninger i Europa og landene rundt.

- Noen ganger i livet har jeg drømt en sang. Slik var det med "Når båten seiler inn". Jeg våknet en tidlig morgen med store deler av melodien og litt av teksten i hodet. Jeg spilte den inn på min iPhone, slik at jeg ikke skulle glemme den, sier Tore W. Aas.

- Den endelige teksten brukte jeg lang tid på. En oktoberkveld så jeg et innslag på CNN, der en syrisk familie ble intervjuet. De bodde under åpen himmel i en park i Berlin. De varmet hendene sine over en flamme. Da reporteren spurte hva familien skulle gjøre når det ble frost svarte faren: "Vi vil heller dø av kulde i Berlin, enn av bomberegnet fra vår egen president". Jeg husker jeg ble sint, og skrev: "Vi vil kjempe dag for dag til våpnene legges ned", fortsetter Tore.

Mannen bak Oslo Gospel Choir, og "En stjerne skinner i natt" har sammen med musikere og artister jobbet hardt de siste ukene for å bli ferdig med CD- og DVD-innspillingen. Nå gleder alle seg til å se og høre det endelige resultatet.

Dugnadsarbeid

Alle artister og øvrige involverte har stilt opp gratis, og mange vil fremføre sin egen versjon av sangen på sine julekonserter over det ganske land. Sammen bidrar den imponerende dugnadsgjengen til at Kirkens Nødhjelp og våre partnere kan hjelpe enda flere i den verste flyktningkrisen siden andre verdenskrig.

Som datter av en flyktning, har Stjernekamp-vinner Nora Foss Al-Jabri en ekstra motivasjon til å stille opp. Hennes far flyktet fra Saddam Husseins regime under Golfkrigen.

- Pappa flyktet fra krig og elendighet for 20 år siden, og jeg har hørt historiene hans gang på gang. I Irak var det vanlig å høre bomber falle og kjenne det riste i bakken. Ingen skal ha det slik. Det er fælt å høre om hvor fælt flyktningene har det nå, både barn og eldre. Da jeg fikk forespørselen sa jeg ja med en gang, sier Al-Jabri.

- Dette er jo ren nødhjelp, og det skulle bare mangle at jeg ikke stiller opp når det er behov for det, sier Inger Lise Rypdal på vei inn i studio.

Sangtekst

Les hele sangteksten og last ned notene

Med budskapet om at folk i nød skal ha hjelp og alltid møtes med verdighet, skal "Når båten seiler inn" varme hjerter i konserthus, kirker og stuer før jul. Alt av midler som kommer inn som et resultat av den historiske innspillingen, vil i sin helhet gå til å hjelpe de som er på flukt fra bomberegn og bunnløs fattigdom.

- For første gang siden Balkan-krigen mobiliserer Kirkens Nødhjelp til en nødhjelpsoperasjon på europeisk jord, og behovene er enorme og akutte. At et slikt stjernelag stiller opp for flyktningene og vårt arbeid med en så vakker og sterk sang, er helt fantastisk. Vi er rørt og utrolig takknemlige, sier Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Takk til alle som har gjort dette prosjektet mulig:

Artister og medvirkende

MobilePay fra Danske BankDu kan enkelt støtte Kirkens Nødhjelp med MobilePay!  1. Last ned MobilePay Norge 2. Registrer et bankkort 3. Velg " send penger", ønsket beløp og legg inn telefonnummer: 93 24 24 33

Publisert:

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i