Kan ha positive effekter for hele regionen

Kirkens Nødhjelp har jobbet med fredsarbeid sammen med Etiopias religiøse ledere i en årrekke. I dag ble det kjent at Nobels fredspris for 2019 går til Etiopias statsminister Abiy Ahmed for hans innsats for fred og mellomstatlig samarbeid.

- Kirkens Nødhjelp gratulerer Etiopias statsminister Abiy Ahmed med fredsprisen 2019. Vi mener at pristildelingen gir håp til etiopierne i en situasjon der mye står på spill. Prisen anerkjenner den positive utviklingen som skjer under statsminister Abiy Ahmeds ledelse. Landet har fortsatt store fattigdomsproblemer, og vi håper at prisen vil styrke mulighetene til å løfte flere ut av fattigdom i Etiopia. Vi har vært til stede i Etiopia siden 1974, og jobber primært med å sikre at fattige mennesker i landet skal få tilgang til vann i tillegg til vårt arbeid med fred og likestilling, sier Lisa Sivertsen, avdelingsleder for Politikk og Samfunn i Kirkens Nødhjelp.

Fredsprisen til Etiopias statsminister Abiy Ahmed er et viktig bidrag til å sikre freden mellom Etiopia og Eritrea.

-Det er veldig gledelig at fredsprisen går til Dr Abiy. En internasjonal bekreftelse på at verden følger med og bekrefter det Dr Abiy har fått til, ikke minst fred med Eritrea, sier Eivind Aalborg, landdirektør for Kirkens Nødhjelp i Etiopia.

Dette arbeidet omfatter også interne reformer i Etiopia.

-Blir endingene varige, kan det som nå skjer i Etiopia, ha positive effekter for regionen.

Kirkens Nødhjelps kontor i Addis Abeba er full av lovord for hva fredsprisvinneren har oppnådd på få år.

-Samtidig vil mange mene at dette er tidlig, Abiy og den nye politiske ledelsen har skapt masse forventninger til både politisk endring, levekår og fredelig samesksistens, som de ikke har klart å levere på ennå, sier Aalborg.

Han mener det er paradoksalt at Etiopia plutselig topper listen over internflyktninger ett og et halvt år etter det politiske skiftet.

-Mye handler om at lokket ble tatt av en situasjon med mange konflikter som ikke ble håndert av den forrrig mer outoritære politiske ledelsen. Mange ønsker fremdeles å ha tro på at Abiy kan klare å lande dette på en god måte, men det er mange utfodringer i løypa, sier Eivind Aalborg.

Les mer om vårt arbeid i Etiopia

Publisert: