Slik jobber vi i kriserammede Beirut

Kirkens Nødhjelp er i gang med en større nødhjelpsrespons i Beirut i kjølvannet av den fatale eksplosjonen som rammet byen tirsdag 4. august.

IMG_5783.JPG

Kirkens Nødhjelp og lokale partnere jobber nå på spreng for å ivareta menneskene som har blitt hjemløse etter den fatale eksplosjonen i Beirut. Blant annet deler vi ut mat og pakker med såpe- og hygieneprodukter for å hindre spredning av COVID-19. Foto: Kirkens Nødhjelp.

Minst 172 personer har omkommet og 300.000 mennesker mistet hjemmene sine etter eksplosjonen i Libanons hovedstad. I tillegg til at flere hundre tusen mennesker er hardt rammet etter eksplosjonen, øker antall korona smittede i landet.

Sammen våre lokale partnere, MEEC, IOCC og ABAAD, utvider og oppskalerer vi nå arbeidet for å hjelpe en hardt rammet befolkning.

– Ingen trodde situasjonen kunne bli verre her i Libanon, med økonomisk kollaps, enorm fattigdom og pandemi. Så kom den katastrofale eksplosjonen, og nå har mange mistet alt. Vi må stå sammen med den hardt prøvede befolkningen i Libanon, og gjøre det vi kan for å hjelpe, sier Benedicte Næss Hafskjold, Kirkens Nødhjelps landdirektør i Libanon som selv ble skadet i den fatale eksplosjonen.

Store humanitære behov

I katastroferammede Beirut jobber vi nå blant annet med å dele ut mat og pakker med såpe- og hygieneprodukter for å hindre spredning av COVID-19. Vi gir også psykososial støtte og reparerer sentre for de som har overlevd kjønnsbasert vold.

– Libanon var allerede i knestående før denne eksplosjonen. Det var det siste dette landet trengte. Nå jobber vi på spreng for å ivareta menneskene som har blitt hjemløse, forteller Benedikte Hafskjold.

I dagene etter den fatale eksplosjonen besøkte hun blant annet Najme, som er en av innbyggere som har opplevd eksplosjonen på ekstremt nært hold. Namje var hjemme med sin handikappede sønn da eksplosjonen sprengte hjemmet hennes i filler.

– Jeg ante ikke hva som skjedde. Jeg ble truffet av ting, men min viktigste prioritet var å sjekke at sønnen min hadde det bra. Jeg var redd det hadde skjedd ham noe, så jeg løp inn og alle tingene våre lå overalt, også oppå ham, forteller Namje som har bodd her siden 1990.

20200812_142246.jpg

Felleskjøkken

Kirkens Nødhjelp har også i samarbeid med vår lokale partner IOCC etablert et felleskjøkken i Beirut som vil sørge for varme og næringsrike måltider til 200 husstander som har fått hjemmene sine ødelagt av den kraftige eksplosjonen.

Måltidene leveres daglig fra dør til dør for å unngå folkemengder og risiko for COVID19-smitte. Hvert familiemåltid inkluderer også en «brødpakke», og tilpasses familienes størrelse.

Kirkens Nødhjelp og IOCC har som mål å betjene kjøkkenet i en innledende periode til mottakerne har fått reparert hjemmene sine slik at de igjen kan tilberede sine egne måltider.

En krise i krisen

Libanon var allerede i dyp krise før det smalt etter årevis med økonomisk vanstyre og korrupsjon. Landet som allerede huser 1,5 millioner syriske flyktninger, er hardt rammet av fattigdom, konflikt, pandemi og økonomisk og politisk krise.

Etter eksplosjonen har enda flere mistet livsgrunnlaget sitt og pengene de har i banken har mistet mye av sin verdi.

Vår landdirektør i Midtøsten står stødig midt i kaoset i Beirut. Sammen hennes medarbeidere er det en stor og viktig jobb som nå står foran dem med å møte de enorme behovene til de berørte.

– Vi har et kollektivt ansvar for å bidra til gjenoppbyggingen av sivilsamfunnet, støtte menneskene som bor her og som nå føler sinne, bitterhet og frustrasjon over den fortvilte situasjonen Libanon befinner seg i. På tvers av religiøse grenser ønsker folk å få svar på hvordan dette kunne skje, og om politikere kan finne sammen i byggingen av et stabilt land, sier Benedicte Næss Hafskjold.

Hjelper der behovene er størst

Kirkens Nødhjelp har arbeidet i Libanon siden 2013 og hjelper de mest sårbare menneskene, de som mangler rent vann, mat og et trygt sted å være. Våre medarbeidere hjelper der behovene og nøden er størst, sammen med våre lokale partnere, blant annet det lokale kirkerådet. Arbeidet med å sikre at de mest sårbare menneskene får rent vann og hygiene, står i fokus. Kirkens Nødhjelp har også en viktig rolle i koordineringen av innsatsen, slik at de ulike lokale og internasjonale organisasjonen jobber mest mulig effektivt sammen.

Beirut.jpg

Les mer om hvordan vi jobber i Libanon her