Fem tusen nye naboer

I Sør-Sudan sliter fattige småsamfunn med å ta imot store antall internflyktninger som har rømt fra kampene mellom regjeringsstyrker og opprørere. Kirkens Nødhjelp hjelper både flyktningene og samfunnene som tar imot dem.

Flyktninger i Sør-Sudan
Internflyktninger i Sør-Sudan samler seg i Warrap State. Foto: Paul Jeffrey/ACT Alliance

I delstaten Warrap i Sør-Sudan vokser noen få avlinger mot alle odds. I den tørre halvdelen av året er bakken knusktørr og støvete, før regntiden gjør området om til en myr, tilgjengelig kun med småfly. Det er likevel her, mellom spredte bosettinger som lever av geitekjøtt, gudstro og hardt arbeid, at myndighetene har satt av land til flere titalls tusen internflyktninger.

Før FN og andre organisasjoner kom i gang med matutdeling og nødhjelp, bodde de nyankomne familiene under trær. De spiste løv for å overleve. Noen har det fremdeles sånn.

I dag, noen måneder etter at krisen oppstod, er flere tusen midlertidige telt opprettet langs veien. Manangui-leiren er én av fire teltleirer i området, og hundrevis av nye flyktninger ankommer hver dag. Verdens matvareprogram holder befolkningen i live med byggmel. Brønner er boret av mange organisasjoner, blant annet Kirkens Nødhjelp. Startpakker distribueres. Skoler etableres. Livet er hardt, men levelig.

Hun rører i gryta
Achil Ariik Mayuen (28), som lager frokost til sin familie. Foto: Paul Jeffrey/ACT Alliance

Achil Ariik Mayuen rører i gryta si ved soloppgangen. Den 28 år gamle moren er opprinnelig fra dette området, og bor på en liten gård i midten av et stort, tomt landskap. Hun og familien har nylig fått fem tusen nyankomne flyktninger - lutfattige og traumatiserte - som nærmeste nabo. En ulempe? Å, nei. For Mayuen har flyktningene vært en velsignelse, livet hennes har blitt bedre. Fordi hun har fått den samme hjelpen som de nyankomne får.

- Før flyktningene ankom området måtte jeg gå i en time hver dag for å hente vann. Men nå har de boret etter vann fem minutter unna. Jeg sparer så mye tid at jeg kan så okra, noe jeg aldri fikk tid til før. Dessuten er det kommet en skole her. Tidligere var den nærmeste skolen såpass langt unna at det ikke var mulig for oss å sende barna dit, men nå får de skolegang. Dette gjør meg glad, ler Mayuen.

Mayuen henter vann fra den nye brønnen
Mayuen henter vann fra den nye brønnen. Nå slipper hun å gå en time hver dag etter vann. Foto: Paul Jeffrey/ACT Alliance

Kirkens Nødhjelp jobber for å lindre nød i Sør-Sudan på ulikt vis, ulike steder i landet. Men hvor enn vi jobber, glemmer vi aldri at lokalbefolkningen også trenger hjelp til å takle en ny tilværelse. Vi står skulder til skulder med de som trenger det mest, uansett etnisitet, politisk tilhørighet eller fødested.

Din støtte er viktig

Din støtte gjør at vi kan nå ut til enda flere mennesker med nødhjelp. Ønsker du å støtte arbeidet vårt, kan du gi en gave i skjemaet under eller les mer om vårt nødhjelpsarbeid i Sør-Sudan.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i