Vann forandrer alt

12 år gamle Agnes står opp før soloppgang. Hun går alene i en halvtime før hun møter noen hun kan ta følge med. Hun henter vann til familien sin, og bærer den tunge bøtta på hodet uten å fortrekke en mine. Hver eneste dag går hun i fem timer.

Agnes har ett år igjen på skolen, og drømmer om å utdanne seg til lærer.
Agnes lærer nye ting fort. I løpet av to dager kan hun telle til 100 på engelsk, selv om hun aldri har hørt noen snakke engelsk før. Agnes har bare ett år igjen på skolen, men hun drømmer om å utdanne seg til lærer. Foto: TV-aksjonen NRK/Kirkens Nødhjelp

Agnes Paulo bor i Munguli i Tanzania. Hun er litt tilbakeholden når det kommer fremmede. Ikke fordi hun er redd, men fordi Agnes er en jente på 12 år som har opplevd mye som har gjort henne alvorlig. Latteren hennes sitter ikke løst, men er klukkende og veldig smittsom når den blir lokket frem. Da er hun det barnet hun egentlig er og ikke den alvorlige jenta hun har blitt.

Hver dag står Agnes opp før soloppgang for å hente vann til familien sin. Siden hun bor langt unna vannhullet går hun nesten en halvtime alene, før hun møter andre hun kan ta følge med. Hele turen tar over to og en halv time. Under tørketiden må hun ofte gå enda lengre fordi vannhullene tørker ut. Hun går i slippers og hun går fort. Når hun kommer frem til vannhullet er det ofte kø, og hun må bruke lang tid på å vente. Det er mange som skal hente vann til sine familier i landsbyene rundt vannhullet. Det brune vannet vil gjøre deg som nordmann diaresyk i løpet av minutter. Hun gjør seg klar til å fylle vann i den rosa bøtten sin. I den bærer hun 15 liter hjem til familiens jordhytte. Hun tar én pause på vei tilbake, for å tisse.

Hver dag bruker kvinner og jenter 200 millioner arbeidstimer på å hente vann. Dette er tid de kunne brukt på utdanning eller å tjene penger. En brønn der de bor vil forandre alt. Foto: TV-aksjonen NRK/Kirkens Nødhjelp

Samme tur må Agnes gå igjen om ettermiddagen. Hun går derfor fem timer hver eneste dag for å hente vann til familien. Når hun kommer hjem venter faren, lillebroren, onkelen og kona, og deres fem barn. Moren til Agnes er død. Faren har ikke kommet seg over sorgen, så nå er det onkelen som forsørger alle sammen. Ni mennesker på rundt 15 kvadratmeter. Noen høner, en geit og fire kyllinger spiser tørket mais som ligger på tunet foran huset.

Onkelen til Agnes har et stort smil og ønsker gjester velkommen. Foran den beskjedne jordhytta står det trebenker som flyttes ut når det kommer folk på besøk. Han forteller ivrig om at de hadde både vanntårn og et rørsystem på 70-tallet, men bare etter få år, var det noen som stjal hele greia.

Agnes lærer nye ting fort. I løpet av to dager kan hun telle til 100 på engelsk, selv om hun aldri har hørt noen snakke engelsk før. Å sjonglere med fire baller, lærer hun seg på en time, hvis noen viser henne hvordan det gjøres. Agnes har bare ett år igjen på skolen, men hun drømmer om å utdanne seg til lærer

TV-aksjonen 2014

Vi ble kjent med Agnes gjennom TV-aksjonen og 100 000 engasjerte bøssebærere gikk for Agnes søndag 19. oktober. Det norske folk åpnet dørene og lommebøkene. Sammen med menigheter, næringsliv, skoler, barnehager og mange andre landet over, samlet bøssebærerne inn 250 millioner kroner. Nå skal Agens og over en million andre få varig tilgang til rent vann. Vann som redder liv og gir helse, og som gir jenter og kvinner mulighet til å skaffe seg en utdannelse og tjene penger. Vannet vil utvikle hele samfunnet. Vann forandrer alt.

Tusen takk til alle som har støttet TV-aksjonen 2014!

Din støtte er viktig

Din støtte gjør at vi kan nå ut til enda flere mennesker med rent vann. Ønsker du å gi en gave, kan du benytte skjemaet under.

Publisert: