Vi ber for Sudans befolkning

Krisen i Sudan har skapt humanitær katastrofe – Kirkens Nødhjelp trapper opp til full respons. Takk til de av dere som har vært med i fasteaksjonen og bidratt til at vi kan trappe opp. Alle andre menigheter oppfordrer vi til å mobilisere ekstra støtte nå.

Arkivfoto fra Darfur, Sudan 2021: Håvard Bjelland.

Dette kan din menighet være med å gjøre

1. Vær med oss å be for Sudans befolkning.
  2. Takk til dere som allerede har bidratt! Vi er svært takknemlige om øvrige menigheter kan ta opp et takkoffer i gudstjeneste til Kirkens Nødhjelps katastrofearbeid.

Trykk her for å laste ned bønn og evt. offerappell til bruk i gudstjenester her.

Les gjerne intervjuet med vår landdirektør i Sudan her (bak betalingsmur).

Hør landdirektøren i Sudans hilsen til menighetene her.

Last ned video

Mer informasjon om krisen i Sudan

Trykk her for å laste ned kartet.

Sudan har vært preget av store protester etter at militære kuppmakere tok makten i 2021. Fra 15. april har det vært blodige kamper mellom regjeringsstyrker og den paramilitære gruppen RSF. Kirkens Nødhjelp har vært til stede i Sudan i 50 år og har rundt 100 ansatte. Programmet er et av Kirkens Nødhjelps største. Over 700.000 mennesker er drevet på flukt i Sudan siden midten av april, ifølge AFP. 604 mennesker er drept og over 5000 personer er såret. Kirkens Nødhjelp trapper nå opp responsen. Vi har stått sammen med folket i 50 år og vi gir oss ikke nå. Vi starter respons i Sør-Sudan, Tsjad, samtidig som vi gjenopptar i østlige Sudan med base fra Port Sudan og Gedaref.

Krisen i Sudan rammer hardt langt utenfor landets grenser. Folk som har flyktet fra krig og konflikt, må nå flykte på nytt og tilbake til land de flyktet fra. Situasjonen i Khartoum er kritisk, og det pågår harde kamper til tross for våpenhvile. Det er viktigere enn noen gang at vi mobiliserer for Sudan og landene rundt, som nok en gang står i flere kriser. Kirkens Nødhjelps tilstedeværelse gjør at vi raskt kan respondere på krisen. Både gjennom partnere og ved årelang tilstedeværelse, kunnskap, kjennskap og nærhet. Kirkens Nødhjelp setter av 9,7 millioner kroner til responsen i første omgang, men behovene er enorme. Derfor starter vi også en egen innsamlingsaksjon.